Získávání poznání - parampara
Všichni velcí áčárjové (autorizovaní duchovní představitelé) popsali, že způsoby získávání poznání se mohou zakládat buď na přímém smyslovém vnímání, logické analýze nebo na zjevených písmech (čtyřech Védách včetně Upanišad, Védánta-súter, Bhagavad-gítě, Purán atd.). Přímé smyslové vnímání a logický úsudek jsou ovlivněny čtyřmi lidskými nedostatky. Jmenovitě: vlastníme nedokonalé smysly, nevyhnutelně se dopouštíme chyb, podléháme iluzi a máme sklon podvádět. Těmito nedostatky trpí každá hmotně podmíněná bytost (vědce a filozofy nevyjímaje).
Abychom tedy mohli proniknout do tohoto nadčasového poznání, musíme se obrátit na ty, kdo již skutečné poznání obdrželi. O tom, co je poznání bychom mohli argumentovat léta a léta, provádět milióny pokusů, mohli bychom za ně utrácet nesmírné množství peněz, a přesto bychom se konečné pravdě nedobrali (jak ilustruje moderní vědeckotechnický pokrok). Védánta-sútra (2.1.11) se zmiňuje, že logické úvahy k závěrům nevedou. Mundaka Upanišad (1.2.12) říká:
tad-vigjánartham sa gurum évabhigaččhét
samit-panih šrótrijam brahmaništham
„Pro správné pochopení je třeba obrátit se na duchovního učitele, který je znalý Véd a plně oddán Absolutní Pravdě.“
Zároveň duchovní učitel musel poznání také odněkud získat. V Bhagavad-gítě (4.2; évam paramparam práptam) Šrí Krišna říká, že toto poznání je získáváno učednickou posloupností (paramparam).
Od doby, kdy Vjásadéva sestavil Védy, uplynula dlouhá doba. V tomto širokém časovém rozpětí působilo mnoho áčárjů, kteří udržovali védské poznání ve své původní čistotě. Můžeme z nich zmínit ty nejvýznamější: Madhva, Padmanábha, Nrihari, Mádhava, Akšóbhja, Džaja Tírtha, Gjánasindhu, Dajánidhi, Vidjánidhi, Rádžéndra. Džaja Dharma, Purušóttama, Brahmanja Tírtha, Vjása Tírtha, Lakšmí Pati, Mádhavéndra Purí, Íšvara Purí, Čaitanja Maháprabhu, šest Gósvámích z Vrindávanu, Krišnadása, Naróttama, Višvanátha, Džagannátha a v posledních dvou stoletích Bhaktivinóda, Gaurakišóra, Bhaktisiddhánta Sarasvatí a A.Č. Bhaktivédanta Svámí Prabhupáda, který přinesl védské poznání a kulturu na Západ.