Seznam upanišadů
Nejstarší upanišady pocházejí z doby 8.-3. stol. před n.l., z nichž některé (předbuddhistické) mohl studovat i sám Buddha, než odešel do bezdomoví hledat vykoupení. Datování nejstarších upanišadů je v současnosti již všeobecně akceptované, velkým problémem je ale přesněji určit ty pozdější (od začátku letopočtu až do současnosti). Některé pozdější upanišady nenápadně vkládají citace ze starých upanišadů či jsou jen jakousi kompilací již existujících, ale ani ty nejstarší nevznikaly jednorázově, ale někdy postupně s různými dodatky (tyto odlišnosti jsou pak patrné). Rozvinutím různých védántských i jógických škol vznikaly další upanišady. V plném proudu vývoje náboženských hnutí a škol středověku vznikaly upanišady zaměřené tzv. sektářsky, tj. śivaistické, višnuistické, śaktické resp. tantrické či upanišady určené pro uctívače Ganéśi. Některé jsou diskutabilní, co se obsahu týče, a v mnohem se neliší od puránické či tantrické literatury. Většina z nich pochází až ze 12.-18. století.
Upanišady lze třídit různými způsoby, následující je jedna z možností:
1) Předbuddhistické prozaické upanišady (8.-6. stol. před n.l.):
Brhadáranjaka, Čhándógja, Taittiríja, Aitaréja, Kaušítaki, Kéna.
2) Veršované upanišady (6.-5. stol. před n.l.):
Íśá, Katha, Mundaka, Śvétáśvatara.
3) Pozdější prozaické upanišady (5.-3. stol. před n.l.):
Praśna, Maitrájaní, Džábála, Paingala, Mándúkja.
Další mladší upanišady (kategorie a zařazení jsou jen orientační resp. subjektivní):
4) Védántské upanišady:
Pinda, Garbha, Átman, Pránágrihótra, Ádhjátman, Brahmá a asi 24 dalších.
5) Jógické upanišady:
Jógakundalí, Nádabindu, Śándilja, Jógatattva, Tédžóbindu, Hamsa, Amrtabindu, Dhjánabindu, Varáha, Brahmavidjá, Ékakšara, Jógaśikhá.
6) Samnjása upanišady:
Náradaparivrádžaka, Bhikšuka, Paramahamsa, Áśrama a Samnjása.
7) Śaktické upanišady:
Kaula, Bhávana, Tripurá, Bahvrča, Tárasára, Śjámá, Sítá, Tripurátápiní, Sarasvatírahasja, Saubhágjalakšmí, Déví.
8) Śivaistické upanišady:
Nejranější je Svétáśvatara. Další: Nílarudra, Kálágnirudra, Kaivalja, Atharvaśiras, Bhasma-džábála, Rudrákša(džábála), Katharudra, Rudra.
9) Višnuistické upanišady:
Nrsimhapúrva-tápaníja, Nrsimhóttara-tápaníja, Gópála-tápaní, Śrí Čaitanja, Mahá, Rámapúrva-tápaníja, Rámóttara-tápaníja, Nárájana, Muktiká, Sítá, Saubhágjalakšmí.
10) Ganéśa upanišady:
Ganapati.
Počet reálných upanišadů (tj. texty, které se samy nazývají upanišad) udávají jednotliví indologové různě: 100-250; velká část je velmi pozdního data a spíše zneužívá pojmu upanišad pro vlastní sektářské vyznání a aby dodala textu autoritu. V různých větších seznamech se někdy vyskytují stejné upanišady pod různými jmény a také u některých kromě názvu samotného nevíme nic bližšího.
Největšího významu má asi tucet nejstarších upanišadů (často jsou nazývány jako základní upanišady v počtu 10-13), pro jógu je důležitý asi další tucet a pro śakticko-śivaistické školy také asi tucet. Posledně zmiňované jsou sice mladé (pravděpodobně 6.-16. stol. n.l.), jsou ale z jógicko-tantrického hlediska důležité.
Mezi texty-upanišady můžeme najít (podle Deussena) i kuriozity jako křesťanský či islámský upanišad (Christópanišad, Allópanišad).
Všeobecně se v Indii uznává 108 upanišadů. Je to výčet podle pozdějšího Muktiká-upanišadu, který je ale sektářsky zaměřený (na višnuismus) a tudíž nelze očekávat, že seznam odpovídá třídění podle stáří či skutečné důležitosti. My zde vyjmenujeme 112 publikovaných upanišadů od bombajského vydavatele Nirnaja-ságara (pořadí seznamu je také diskutabilní):
1. Íśá (Íśa, Íśávásja, Vádžasanéji-samhitá)
2. Kéna (Talavakára)
3. Katha (Kathaka)
4. Praśna
5. Mundaka
6. Mándúkja
7. Taittiríja
8. Aitaréja
9. Čhándógja
10. Brhadáranjaka
11. Śvétáśvatara
12. Kaušítaki
13. Maitréjí
14. Kaivalja
15. Džábála
16. Brahmabindu
17. Hamsa
18. Árunika
19. Garbha
20. Nárájana
21. Nárájana (?)
22. Paramahamsa
23. Brahma
24. Amrtanáda
25. Atharvaśiras
26. Atharvaśikhá
27. Maitrájaní
28. Brhaddžábála
29. Nrsimhapúrvatápiní
30. Nrsimhóttaratápiní
31. Kálágnirudra
32. Subála
33. Kšuriká
34. Jantriká
35. Sarvasára
36. Nirálamba
37. Śukarahasja
38. Vadžrasúčiká
39. Tédžóbindu
40. Nádabindu
41. Dhjánabindu
42. Brahmavidjá
43. Jógatattva
44. Átmabódha
45. Náradaparivrádžaka
46. Triśikhibráhmana
47. Sítá
48. Jógačudámani
49. Nirvána
50. Mandalabráhmana
51. Dakšinámúrtti
52. Sarabha
53. Skanda
54. Tripádvibhúti-mahánárájana
55. Advajatáraka
56. Rámarahasja
57. Rámapúrvatápiní
58. Rámóttaratápiní
59. Vásudéva
60. Mudgala
61. Sándilja
62. Paingala
63. Bhikšuka
64. Mahá
65. Śáríraka
66. Jógasikhá
67. Turijátíta
68. Samnjása
69. Paramahamsa-parivrádžaka
70. Akšamálá
71. Avjakta
72. Ékákšara
73. Annapúrná
74. Súrja
75. Akši
76. Adhjátma
77. Kundika
78. Sávitrí
79. Átman
80. Páśupatabrahma
81. Parabrahma
82. Avadhúta
83. Tripurátápiní
84. Déví
85. Tripurá
86. Katharudra
87. Bhávaná
88. Rudrahrdaja
89. Jógakundalí
90. Bhasuradžábála
91. Rudrákšadžábála
92. Ganapati
93. Džábáladarśana
94. Tárasára
95. Mahávákja
96. Paňčabrahma
97. Pránágnihótra
98. Gópálapúrvatápiní
99. Gópálóttaratápiní
100. Kršna
101. Jádžňavalkja
102. Varáha
103. Śáthjájaníja
104. Hajagríva
105. Dattátréja
106. Garuda
107. Kalisantarana
108. Džábáli
109. Saubhágjalakšmí
110 Sarasvatírahasja
111. Bahvrča
112. Muktiká