Pančenlama

15.06.2014 10:58

Linie pančhenlamů

1. pančhenlama - Khädub Geleg Palzang (1385 - 1438)

2. pančhenlama - Sönam Čhöglang (1438 - 1505)

3. pančhenlama - Lozang Döndub (1505 - 1568)

4. pančhenlama - Lozang Čhökji Gjalcchän (1570 - 1662)

5. pančhenlama - Lozang Ješe (1663 - 1737)

6. pančhenlama - Lozang Paldän Ješe (1738 - 1780)

7. pančhenlama - Lozang Tänpä Ňima (1782 - 1853)

8. pančhenlama - Lozang Tänpä Wangčhung (1855 - 1882)

9. pančhenlama - Lozang Geleg Namgjal (1883 - 1937)

10. pančhenlama - Čhökji Gjalcchän (1938 - 1989)

11. pančhenlama - Gendün Čhökji Ňima (1989 - )

 

1. pančhenlama - Khädub Geleg Palzang 

Khädub Geleg Palzangpo (1385-1438) byl první pančhenlama a jeden znejznámějších žáků Congkhapy, zakladatele Gelugpy, jedné ze školy tibetského buddhismu.

Než se stal žákem Congkhapy, studoval učení školy Sakjapa. Podle tradice je první pančhenlama považován za inkarnaci Maňdžušrího, bódhisattvy moudrosti. Khädub Geleg Palzangpo napsal důležitý text ke Kálačakře, který je dodnes používán i 14. dalajlamou.
 

2. pančhenlama - Sönam Čhöglang 

Sönam Čhoglang (1438–1505) byl 2. pančhenlama tibetské buddhistické školy Gelugpa. Podle tradice byl Sönam Čhoglang převtělenec svého předchůdce Khädub Geleg Palzangpa.

 

3. pančhenlama - Lozang Döndub

Lozang Döndub (1505–1568) byl 3. pančhenlama tibetské buddhistické školy Gelugpa. Stejně jako jeho dva předchůdci byl uznán až posmrtně. Lozang Döndub byl známý tím, že strávil 20 let osamoceným meditováním v jeskyni nedaleko Himalájí.

 

4. pančhenlama - Lozang Čhökji Gjalcchän 

Sönam Čhoglang (1570–1662) byl 4. pančhenlama tibetské buddhistické školy Gelugpa. Byl historický prvním pančhenlamou, jemuž byl tento titul udělen za života. Jeho třem předchůdcům bylo postavení v linii pančhenlamů vyčleněno až posmrtně.

Sönam Čhoglang byl učitelem 5. dalajlamy, který jej prohlásil za inkarnaci buddhy Amitábhy a udělil mu titul pančhenlama.
 

5. pančhenlama - Lozang Ješe

Sönam Čhoglang (1663-1737) byl pátým tibetským pančhenlamou. Narodil se do rodiny, která zaujímala ve společnosti dobré postavení. Brzy po svém narození byl rozpoznán jako inkarnace svého předchůdce Lozang Čhökji Gjalcchäna.

 

6. pančhenlama - Lozang Paldän Ješe

Lozang Paldän Ješe (1738–1780) byl šestý tibetský pančhenlama. Byl starší bratr 10. šamarpy, jiné linie tulkuů. Napsal mnoho děl o buddhismu, díky kterým se proslavil. Zemřel v Pekingu na neštovice.

 

7. pančhenlama - Lozang Tänpä Ňima

Lozang Tänpä (1782–1853) byl sedmým tibetským pančhenlamou. Předchozí pančhenlama Lozang Paldän Ješe zemřel v Pekingu roku 1780 na neštovice. 10. šamarpa, bratr Palden Paldäna Ješeho, pomáhal novou inkarnaci svého bratra nalézt. Lozang Tänpä pak pomáhal nalézt inkarance 8. i 9. dalajlamy (oba předčasně zemřeli).

 

8. pančhenlama - Lozang Tänpä Wangčhung 

Lozang Paldän Čhökji (1855-1882) byl osmým tibetským pančhenlamou. Buddhistickou tradicí školy Gelugpa je považován za inkarnaci svého předchůdce Lozang Tänpy.

 

9. pančhenlama - Lozang Geleg Namgjal 

Lozang Thubtän Čhökji (1883-1937) byl 9. tibetským pančhenlamou. Roku 1901 byl navštíven mongolským lamou Agvan Dordževem. I když Dorždev zůstal jen pár dní, pančhenlama mu měl předat tajné učení a zlaté sošky, což natrvalo ovlivnilo Dordžievův pohled na buddhistické učení.

 

10. pančhenlama - Čhökji Gjalcchän 

Čhökji Gjalcchän (19. února 1938 - 21. ledna 1989) byl desátým tibetským pančhenlamou.

Narodil se v dnešní čínské provincii Čching-chaj. 3. června 1949 byl oficiálně uznán jako 10. pančhenlama, inkarnace svého předchůdce Lozang Thubtän Čhökjiho.
 

11. pančhenlama - Gendün Čhökji Ňima

Gendün Čhökji Ňima (tibetsky དགེ་འདུན་ཆོས་ཀྱི་ཉི་མ་, Wylieho transkripci dge ’dun chos kyi nyi ma, čínsky 更登確吉尼瑪) (* 25. dubna 1989) je tibetský buddhistický tulku, který byl rozpoznán přes 14. dalajlamu jako 11. pančhenlama.

Když v roce 1989 nečekaně umřel 10. pančhenlama, nastal těžký úkol pro tibetský úřad v exilu a to najít 11. inkarnaci, tajně před čínskou vládou. Tímto úkolem byl pověřen Čadral rinpočhe.

V roce 1995 našel chlapce a po potvrzení dalajlamou, že jde o 11. pančhenlamu se Gendün Čhökji Ňima ztratil bez dalších stop. Čadral rinpočhe zůstal uvězněn. Čínská vláda následně sama zvolila nového pančhenlamu. Zůstal jim Gjacchän Norba. Místo pobytu Gendün Čhökji Ňimy není známé, dokonce není známo zda je živ. Čínská vláda s ním nepřipouští žádná setkání.
 

11. pančhenlama - Gjacchän Norba

Gjacchän Norba (13. února 1990) je buddhistický mnich, o němž vláda Čínské lidové republiky prohlašuje, že je jedenáctým tibetským pančhenlamou. Avšak 11. pančhenlama, v současné době nezvěstný Gendün Čhökji Ňima, už je schválen i dalajlamou. Tak probíhá tzv. spor o 11. pančhenlamu.

 

 

Pančhenlama je titul, kterým se v tibetském buddhismu označuje po dalajlamovi druhého nejvýše postaveného z lamů. Po smrti každého pančhenlamy se pověřená skupina mnichů vydá hledat jeho nové zrození, které je následně prohlášeno za inkarnaci předešlého pančhenlamy. Jedná se o tulku (převtělence) Buddhy Amithábhy. Z hlediska duchovní hierarchie je tedy důstojenství Pančhenlamů vyššího stupně než Dalajlámy a jejich úkol by mělo být duchovní vedení. Pančhenlama je představeným kláštera Tašilhünpo.

Takto se podle tradice pančhenlama znovuzrozuje již od 15. století. Avšak titul udělil poprvé 5. dalajlama až v 17. století svému učiteli Lozang Čhokji Gjalcchänovi. Status pančhenlamy byl pak zpětně udělen i jeho třem předchůdcům, takže Lozang Čhokji Gjalcchän je v současnosti považován za 4. pančhenlamu.

Po smrti 10. pančhenlamy v roce 1989, skupina mnichů vyhledala v roce 1995 jeho nástupce Gendün Čhökji Ňima, kterého jako pančhenlamu uznal i 14. dalajlama. Avšak zasáhla čínská vláda, která se snažila dosadit jiného kandidáta Gjacchäna Norba. Toho ale odmítla škola Gelugpa uznat. V současné době tak probíhá spor o 11. pančhenlamu.

Od roku 1906 byl pančhenlama (v pořadí 9.) na straně Britů, kteří uznali čínskou nadvládu nad Tibetem, a od roku 1922 sídlil v Číně. Od vyhlášení Čínské republiky 1911 ale podřízenost Tibetu propadla, protože šlo o vztah Dalajlámy k císaři. Tibet se zbavil okupace 1912 a 40 let byl samostatný. Republika však dlouho usilovala o znovupodřízení Tibetu s cílem "osvobození od feudálního područí". Pančhenlama dalajlamovu politiku kritizoval. V roce 1934 se vydal s čínským vojskem do Tibetu, ale již v roce 1937 zemřel. Krátce před svou smrtí ještě pomohl rozpoznat 14. dalajlamu.

10. pančhenlama byl údajně objeven v Číně jako syn tibetských rodičů. Byl uznán, avšak bez tradičních zkoušek a rituálů. Když se 1952 vrátil dalajlama do Lhasy, Číňané pančhelamu instalovali do kláštera Tašilhünpo, aby tam vyčkával jako alternativní vládce. Těsně před začátkem kulturní revoluce Mao Ce-tunga odmítl pančhenlama odsoudit dalajlamu jako zrádce a od roku 1964 strávil 10 let ve vězení v Pekingu. V roce 1989 desátý pančhenlama náhle zemřel. V roce 1995 byl tajně nalezen 11. pančhenlama Gendün Čhökji Ňima. Čínská vláda jej však odmítla uznat a představila svého kandidáta, jímž je Gjacchän Norba. Tibetský kandidát se záhy ztratil, jeho místo pobytu je utajované a není jisté, zda je stále živ.