Obětní provaz
Každý mladík ze tří nejvyšších kast se na začátku puberty zúčastní zasvěcovacího obřadu (upanajana nebo džanéu), který je obdobou křesťanského křtu. Označení džanéu poukazuje na část rituálu: Chlapec obdrží obětní provaz, který se skládá ze tří do sebe zapletených pásů délky výšky dospělého muže. Tři pásy symbolizují tři guny (základní vlastnosti hmoty): sattva, radžas, tamas. Oslava je začátkem nové životní fáze, kdy je chlapec považován za znovuzrozeného, protože se stává mužem.
Provaz probíhající od poutka na levém rameni k pravému kyčli je u všech bohů, mužských i ženských, pevnou součástí oděvu. Obecné označení je jadžňópavíta.
Od materiálu po provedení se obětní provaz shoduje se zbytkem oblečení odpovídajícího božstva, stejně jako aspektu, ve kterém se zjevuje. Často používaným materiálem jsou látka (vastrajadžňópavíta) a antilopí kůže (adžinajadžňópavíta). Zvláště když božstvo ukazuje svůj slavnostní aspekt, je provaz bohatě zdoben, často klenoty. Bohyně hojně používají jako obětní provaz květinové řetězy. Ve své odstrašující formě se božstva zjevují s provazy ověšenými lidskými lebkami.
Bohové se specifickými provazy jsou např. Ganéśa s provazem z hadů (valajadžňópavíta) nebo Śiva, který je nahým jóginem a jako obětní provaz nosí kobru (sarpajadžňópavíta).