Hadísy o náboženských povinnostech - Víra a její pilíře
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
1. Tento hadís zdůrazňuje význam mešit.
2. Vyzdvihuje význam shromažďování se v mešitách za účelem recitování Koránu.
3. Každý muslim by měl usilovat o Boží požehnání na dobrých místech a ve vhodnou dobu.
Abú Umar (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
4. Tento hadís vyzdvihuje pět základních kamenů islámu a vysvětluje, že ten, kdo některý z nich popírá, je nevěřící.
5. Každý muslim by měl stále plnit tyto povinnosti.
6. Je dobré, aby každý muslim vykonával další dobrovolné činy vztahující se k těmto pěti hlavním pilířům.
Abú Hurajra vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
7. Povinností každého muslima je dodržovat pět povinných modliteb a neměl by je nikdy opomenout.
8. Vhodné je vykonávat modlitby dobrovolné.
9. V Den zmrtvýchvstání budou dobrovolné modlitby použity k nahrazení zmeškaných povinných.
Ukba ibn ´Ámír vyprávěl, že slyšel jak Posel Boží (NBŽM) říká:
Poučení:
10. Hadís zdůrazňuje význam modlitby a oddanosti Bohu.
11. Muslimové by měli dodržovat povinné i dobrovolné modlitby.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
12. Tento hadís nabádá muslimy k „ádhánu“, tj. svolávání k modlitbě, protože tvoří jeden z islámských rituálů. Tomu, kdo svolává k modlitbě se dostane odměny.
13. Dává se přednost prvním řadám při společné modlitbě, protože lidé v nich stojící přišli brzy.
14. Společná modlitba a včasný příchod na ni znamenají velkou zásluhu.
15. Dává se přednost tomu, aby večerní modlitba a modlitba za rozbřesku byly provedeny jako společné modlitby v mešitě, protože jsou tak jasným důkazem pravé víry v Boha, neboť pro pokrytce jsou to ty nejtěžší modlitby.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
16. Bůh je pohostinný v Ráji k tomu, kdo se chodí modlit do mešity ráno a večer.
17. Tento hadís vyzdvihuje to, jak je dobré chodit do mešity. Čím dále mešita je, tím větší je odměna.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
18. Kdokoli jde do mešity, aby se pomodlil, získá vysoké postavení v Ráji za každý svůj krok a jeden z jeho hříchů (spáchaný proti Božímu nařízením) mu bude odpuštěn.
19. Velké hříchy a nezákonné upírání práva druhých lidí je odpuštěno jedině skrze pokání pokud jsou splněny všechny jeho podmínky.
Podle Muádha (NBS), který vyprávěl, že ho vzal Posel Boží (NBŽM) za ruku a řekl:
Poučení:
20. Tento hadís dokazuje dobrotu Prorokova druha Mucádha ibn Džabala a Prorokovu lásku k němu.
21. Připomínání si Boha zahrnuje Jeho chválu a chválení Boha ukazuje na skutečnou zbožnost.
22. Doporučuje se pronést tuto prosbu po každé modlitbě.
Podle Á´iši (NBS), která vyprávěla:
Poučení:
23. Čas pro vykonání modlitby „witr“ trvá od al-išá´(večerní modlitby) až do úsvitu.
24. Každý muslim by se měl snažit následovat příkladu Proroka (NBŽM).
Podle Abú Džuhajma (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
25. Je zakázáno procházet před osobou, která se modlí. Pokud se někdo modlí v mešitě, je zakázáno, aby prošel kdokoli mezi modlící se osobou a místem její prostrace (tj. místo kam v pokleku pokládá tvář).
26. Jedná-li se o místo mimo mešitu, tak pokud má modlící se člověk před sebou nějakou „ohradu“ jako např. hůl nebo na zemi namalovanou čáru, je zakázáno projít mezi ním a touto „ohradou“ za předpokladu, že tato vzdálenost mezi ním a „ohradou“ nečiní víc jak metr a půl.
27. Toto pravidlo se vztahuje jak na povinnou, tak dobrovolnou modlitbu.
Podle Abú Qatády (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
28. Prorok (NBŽM) byl laskavý ke svým druhům a bral ohledy na staré i mladé.
29. Bůh po nikom nevyžaduje nic, co by přesahovalo jeho schopnosti.
30. Imámové by měli následovat příkladu Proroka (NBŽM) a usnadňovat lidem život.
Abú Bakr (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
31. Nejobtížnějšími modlitbami pro pokrytce je modlitba za úsvitu a večerní modlitba.
32. Je to založeno na skutečnosti, že obě modlitby sotva provádí ten, kdo se chce jenom předvést, což je příznačné pro pokrytce.
33. Tento hadís varuje před zanedbáváním těchto modliteb, protože bychom se měli vyhnout tomu, abychom se podobali pokrytcům.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM) jak říká:
Poučení:
34. Je dobré vykonávat pět každodenních modliteb přesně.
35. Pravidelné konání modlitby je jedním z důvodů, na kterém závisí Boží odpuštění.
36. Používání příměrů pro ilustraci a pro to, abychom si byli jisti, že posluchači porozumí.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok (NBŽM) řekl:
Poučení:
37. Každému muslimovi se doporučuje, aby prosil svého Pána o dosažení dobrého.
38. Jedině Bůh odpovídá na prosby Svých služebníků.
39. Tento hadís odpovídá na riziko toho, pokud se člověk vzdá své prosby.
Abú Hurajra vyprávěl, že Prorok Muhammad (NBŽM) vyprávěl:
Poučení:
40. Tento hadís upozorňuje věřící muslimy na význam měsíce ramadánu.
41. Nabádá muslimy, aby tento čas strávili rozjímáním a přibližováním se k Bohu, neboť ramadán je měsíc milosti a odpuštění.
Abú Hurajra (NSB) vyprávěl, že Prorok (NBŽM) řekl:
Poučení:
42. Tento hadís upozorňuje na důležitost půstu a jeho význam pro každého věřícího muslima.
43. Vykonat půst by měla být jedna z největších radostí muslima, neboť překonává sám sebe a vítězí nad požitky pozemského světa.
Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
44. Tento hadís poukazuje na hluboký význam půstu v měsíci ramadánu. Není to jen zdržení se jídla a pití, ale především nemorálního chování.
Prorok Muhammad (NBŽM) řekl:
Poučení:
1. Tento hadís nabádá věřící muslimy, aby nezapomínali před začátkem půstu pojíst lehké jídlo.
Anás (NBS) vyprávěl, že Prorok (NBŽM) dostal tuto otázku:
Poučení:
45. Šabán je po ramadánu druhou nejlepší dobou pro dodržování půstu.
46. Člověk by se měl připravit na ramadán tím, že se postí v šabánu.
47. Muslimové jsou vybízeni, aby vykonali dobročinnost kdykoli, zejména však v měsíci ramadánu.
Abú cUbajd, propuštěný otrok ibn Azmara, vyprávěl: Slavil jsem svátek s cUmarem ibn al-Chattábem (NBS), který řekl:
Poučení:
48. Je zakázáno se postit jakýkoli půst (povinný, dobrovolný nebo jiný) v den Malého svátku (Íd al-Fitr) nebo Velkého svátku (Íd al-Adhá).
49. Účelem zákazu půstu v den Malého svátku je oddělení doby, kdy se postíme a kdy půst přerušíme, a v den Velkého svátku, abychom pojedli z obětovaného zvířete.
50. Zbožné činy by měly být vykonávány tak, jak to bylo předepsáno, aby za ně byl člověk odměněn.
Poučení:
1. Hadís poukazuje nejen na formální dodržování půstu, ale i na jeho duchovní důležitost.
2. Muslim by se neměl vyvarovat jen jídla, pití a intimního styku, ale i dalších špatností jako je lež, pomluva, špehování a dalších, zcela světských zábav.
3. Ramadán by měl být měsícem především duchovního rozjímání.
Abdulláh ibn Amr (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl
Poučení:
51. Noc uprostřed měsíce šacbánu je záslužná.
52. Boží milost a odpuštění může být rozšířeno na všechny lidi.
53. Nenávist je mezi muslimy zakázána zvláště v čase požehnání.
54. Neoprávněná vražda je přísně potrestána.
Abú Qatáda (NBS) vyprávěl: Prorok Boží (NBŽM) byl dotázán na půst v den Arafátu. Řekl:
Poučení:
55. Všichni muslimové by se měli v den cArafátu postit kromě těch, kteří se účastní velké pouti, neboť půst by je mohl oslabit, takže by neměli sílu řádně provádět (říkat) „talbíje“ (tj. pokorné připomínání jména Božího).
Podle Abú Qatády (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) byl dotázán na půst 10.dne měsíce muharramu. Odpověděl:
Poučení:
56. Tento hadís zmiňuje význam „dne cAšúrá´“
57. Vyzdvihuje prospěšnost dodržování půstu.
Podle Abdulláha ibn Abbáse (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží řekl:
Poučení:
58. Je doporučováno postit se devátý a desátý den měsíce muharramu.
59. Devátý den se přidává k desátému proto, abychom se odlišili od židů, kteří se postí desátý den.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
60. Muslimové jsou důrazně pobízeni k tomu, aby dávali peníze na dobročinnost.
61. Člověk by si měl uvědomit, že Bůh dává lepší odměnu za vynakládání prostředků na dobročinnost.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
62. Kdo vynakládá úsilí, aby pomohl vdově nebo potřebnému, si je naprosto rovný s tím, kdo bojuje na cestě Boží, protože musí mít trpělivost a musí bojovat proti marnivým přáním duše a ďábla.
63. Tento hadís nabádá muslimy, aby pomáhali slabým a pokorným, a aby se o ně starali.
64. Zbožnost zahrnuje jakýkoli dobrý skutek.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
65. Tento hadís vyzdvihuje výlučnost těchto tří mešit a vysokou hodnotu pouti k nim.
66. K žádné jiné mešitě než k těmto třem se nemá pouť vykonávat.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok (NBŽM) pronesl kázání a řekl:
Poučení:
67. Pouť je jedním z pěti hlavních pilířů islámu.
68. Pouť je povinná pouze jednou za život pro toho, kdo si takovou cestu může dovolit.
69. Tento hadís je důkazem islámské tolerance a snadnosti náboženských povinností.
Abdullah ibn Umar (NBS) vyprávěl, že „talbíjah“ Proroka Božího (NBŽM) byla tato:
Poučení:
70. Tento hadís dokládá znění „talbíjah“ pro velkou i malou pouť.
71. Muž má „talbíjah“ odříkávat nahlas, zatímco žena potichu nebo v duchu.
Ibn Abbás (NBS) vyprávěl:
Poučení:
72. Tento hadís ukazuje místa, kde mají poutníci vstoupit do stavu „ihrámu“.
73. Vstoupení do stavu „ihrámu“ na těchto místech je povinné.
Ibn Umar (NBS) vyprávěl:
Poučení:
74. Muž – muhrim – nesmí mít na sobě žádnou pokrývku hlavy a nesmí mít kožené punčochy.
75. Žena v ihrámu má povoleno zakrýt si všechny části těla kromě obličeje a rukou šitými šaty. Rukavice nesmí mít muži, ani ženy.
76. Jak muži, tak i ženy mají zakázáno používat parfémy během ihrámu.
A´iša (NBS) vyprávěla, že Prorok (NBŽM) řekl:
Poučení:
77. Tento hadís poukazuje na to, jak dobré je obětovat zvíře.
78. Čas pro obětování zvířete nastává po sváteční modlitbě a trvá po všechny tři následující dny (tzv. „ajjám at-tašríq“, tj. 11.-13. muharramu). Zvířata obětovaná před touto dobou jsou pokládána za dobročinný čin.
79. Maso obětovaného zvířete může být rozděleno na tři části: jedna pro člověka, který obětoval, druhá může být rozdána jako dobročinný dar a třetí může být dána přátelům.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) pravil:
Poučení:
80. Tento hadís vyzdvihuje význam vykonání malé pouti a nabádá muslimy, aby ji vykonali.
81. Požehnaná pouť se vyznačuje vystříháním se všech hříchů během a po vykonání rituálů poutě.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) pravil:
Poučení:
82. Tento hadís vyzdvihuje význam velké pouti s oddaností Bohu a ne proto, aby se ukázal před ostatními.
83. Poutník by neměl spáchat žádný hřích, neměl by používat neslušná slova a špatně zacházet s lidmi, aby mu Bůh odpustil jeho hříchy.
Á´iša (NBS) vyprávěla: Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
84. Tento hadís poukazuje na význam dne cArafátu, kdy je spaseno mnohem více lidí než kterýkoli jiný den. V tento den Bůh sleduje své služebníky a je na ně pyšný, proto jim odpouští a prokazuje jim svou milost.