Hadísy o etice a chování v rodině i ve společnosti
Anás (NBS) vyprávěl, že slyšel, jak Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
1. Hadís nabádá všechny muslimy, aby poslouchali vládce bez ohledu na jeho původ či vzhled, pokud je dobrým muslimem, protože islám byl seslán všem lidem světa.
2. Muslimové mají dávat přednost tomu, kdo následuje „správnou cestu“ a měli by mu být oddáni.
Od Ibn Umara (NBS) který slyšel jak Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
3. Tento hadís ukazuje jak Bůh rozdělil mezi muslimy jejich povinnosti. Každý z muslimům nese díl odpovědnosti za jiného muslima (vládce za svůj lid, muž za rodinu, žena za dům svého manžela, sluha za majetek svého pána atd.).
4. Muslimové by si měli být vědomi svých povinností v rámci muslimské společnosti a své rodiny a neměli by je opomíjet.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
5. Tento hadís hovoří o tom, jaké postavení má dobré chování v islámu.
6. Tento hadís nabádá muslimy – manžely, aby byli ke svým manželkám laskaví, nikdy jim neubližovali, aby k nim byli shovívaví a snášeli jakékoli chyby, které by mohla žena mít.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
7. Tento hadís je varováním před cizoložstvím a před všemi podměty, které by k němu mohly vést.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
8. Tento hadís nabádá muslimské muže, aby si vybrali počestnou manželku, což je považováno za to nejlepší, o co by měl člověk v životě usilovat.
9. Toto jsou výsledky toho, když někdo hledá počestnou ženu: muž si je jistý, že si vybral dobrou manželku, která o něm bude všechno vědět a má záruku, že jeho děti budou dobře vychovány a že jeho manželka bude rozumně utrácet peníze a bude chránit dobré jméno rodiny. Toto jsou základní pilíře šťastné rodiny. Proto je náboženství pokládáno za nejdůležitější kritérium při výběru partnerky.
Abdulláh ibn cAmr (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
10. Tento hadís vyzývá muslimy k tomu, aby si vybírali počestné manželky, protože ony jsou důvodem štěstí na tomto světě a pomáhají mužům v uctívání Boha.
11. Jedním z přínosů, který člověk získá, když si vybere dobrou ženu, je to, že získá pocit klidu, co se týče jeho dětí majetku a rodinné pověsti.
Podle Uqby ibn Ámira (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
12. Islám dbá na to, aby byla zajištěna bezpečnost islámské obce, a zavírá dveře před jakýmkoli zlem.
13. Islám nás učí vyhýbat se cizoložství a všemu, co by k němu mohlo vést.
14. Je zakázáno, aby byli muži, i když jsou to manželovi příbuzní, se ženou o samotě.
Podle Džaríra (NBS), který vyprávěl:
Poučení:
15. Pokud se člověk neúmyslně podívá na něco, co je zakázané, měl by od toho okamžitě odvrátit zrak.
16. Náhodný a neúmyslný pohled na něco, co je zakázané, není hřích pod podmínkou, že od té věci okamžitě odvrátíme zrak.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
Hadís nabádá muslimy k tomu, aby spolupracovali pro uctívání Boha a ve zbožných skutcích. Manželské páry jsou nabádány k tomu, aby jeden druhého budil k noční modlitbě a pomohli si čímkoli, co by je mohlo probrat.
Podle Ibn Abbáse (NBS), který vyprávěl:
Poučení:
17. Muži mají zakázáno se chovat jako ženy, co se týče pohybů, mluvy, šatů, ozdob a čehokoli jiného, co je považováno za přirozené.
An-Numán ibn Bašír (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽS) řekl:
Poučení:
18. Tento hadís apeluje na muslimy, aby se vzájemně milovali, byli k sobě laskaví, srdeční, soucítili s druhými, neboť tak mohou muslimové sdílet své pocity štěstí či smutku.
19. Tento hadís vyzdvihuje hodnotu plnění běžných práv mezi muslimy a apeluje na ně, aby byli milosrdní jeden k druhému.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽS), jak říká:
Poučení:
20. Je dobré navštěvovat nemocné a své bratry muslimy.
Aiša (NBS) vyprávěla, že Posel Boží (NBŽS) řekl:
Poučení:
21. Tento hadís zdůrazňuje povinnosti, které máme vůči vlastním sousedům.
22. Všichni muslimové by měli věnovat co největší pozornost svým sousedům a chovat se k nim laskavě a slušně. Měli by se ze všech sil snažit, aby je uchránili před jakoukoli škodou, která by je mohla postihnout, navštěvovat je, když jsou nemocní, blahopřát jim při šťastných příležitostech a utěšovat je v neštěstí.
Abdulláh ibn cAmr (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
23. Tento hadís nabádá muslimy k soucitu a milosrdenství k mladým lidem a současně k respektování a vážení si starých lidí.
24. Islám a učení Proroka nabádá k toleranci mezi jednotlivými generacemi a nikoli ke tvrdosti k mládeži.
Abú ad-Darda´ (NBS) vyprávěl, že Boží Posel (NBŽM) řekl:
Poučení:
25. Dobré mravy spolu s dobrou vírou vedou k úspěchu v životě příštím.
26. Bůh si oškliví neslušné a vulgární lidi, kteří tak nedosáhnou úspěchu v životě na tomto ani na Onom světě.
Abú Umáma (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
27. Tento hadís varuje každého muslima, který by nespravedlivě využil práva druhých.
28. Každý věřící by měl rychle projevit lítost a uskutečnit to, na co má druhý člověk právo.
29. Je zakázáno zneužívat práva druhých, i kdyby bylo sebemenší.
Abdulláh ibn ´Amr ibn al-´Ás (NBS) řekl:
Poučení:
30. Tento hadís zakazuje škodit lidem jazykem i skutky.
31. Jazyk nebo ruka mohou být nebezpečnými nástroji, pokud jsou použity v rozporu s Božími přikázáními.
32. Dobrota v islámu se měří podle toho, kolik dobrých skutků člověk vykoná.
Abú Dharr (NBS) vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽS) vyslovil, co pravil Bůh, Vznešený a Slavný:
Poučení:
33. Utlačování je jedním z nejvážnějších hříchů, který je přísně potrestán v den Posledního soudu.
34. Člověk by měl prosit Boha o správné vedení.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Prorok (NBŽM) řekl:
Poučení:
35. Páchání hříchů vyvolává hněv Boha Všemohoucího.
36. Tento hadís podporuje muslimy, aby nenáviděli páchání odporných činů, které vyvolávají hněv Boha.
Abdulláh ibn Busr (NBS) vyprávěl, že se jeden beduín zeptal Posla Božího (NBŽM):
Poučení:
37. Dosažení vysokého věku je chvályhodné, pokud je spojeno s dobrými skutky.
38. Muslimové by měli využít stáří k tomu, aby zvýšili počet svých dobrých skutků.
Abú Dharr (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
39. Muslim by se měl obávat Boha ve všech záležitostech, ať o nich jen přemýšlí či je koná, neboť Bůh ho vždy vidí.
40. Člověk by měl vždy usilovat o konání dobrých skutků kvůli Bohu, aby mu mohly být prominuty jeho hříchy.
41. Dobrým chováním může muslim dosáhnout vysokého postavení jak v tomto životě, tak i na Onom světě.
42. Dobrá mysl, napravování křivd, konání dobrého a jednání s lidmi tak, jak by člověk sám chtěl, aby s ním bylo jednáno, patří k dobrým mravům.
Podle Á´iši (NBS), která vyprávěla, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
43. Muslimové by měli udržovat dobré vztahy se svými příbuznými a neměli by je ignorovat nebo se jich stranit.
44. Tento hadís nabádá muslimy, aby udržovali dobré vztahy se svými příbuznými, i kdyby s nimi jejich příbuzní nejednali stejně.
Podle Abú Ajjúba al-Ansárího (NBS), který vyprávěl, že Boží Posel (NBŽM) řekl:
Poučení:
45. Tento hadís varuje před přetrháváním vztahů mezi muslimy.
46. Je zakázáno, aby se muslimové vyhýbali jeden druhému déle než tři dny. Tato doba je dost dlouhá na to, aby se záležitost přehodnotila a aby se zapomnělo na nepřátelství.
47. Varování před opuštěním nějakého muslima se nevztahuje na případ člověka, který zavádí novoty do náboženství nebo který bezstarostně hřeší.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Boží Posel (NBŽM) dostal tuto otázku
Poučení:
48. Zbožnost a dobré mravy jsou doporučovány, zatímco nedostatek víry, lež a cizoložství je nenáviděno.
49. Tento hadís spojuje zbožnost s dobrými mravy, protože zbožnost je rys, který by měl být dodržován ve vztahu člověka k Bohu, zatímco dobré mravy jsou rys, který by měl být dodržován ve vztahu člověka k ostatním lidem.
50. Ústa člověka jsou zodpovědná za hříchy, jako je nedostatek víry, pomlouvání, roznášení klepů a falešné obviňování, zatímco genitálie jsou zodpovědné za hříchy, jako je cizoložství. Oboje vedou ke hříchům, které jsou trestány pekelným ohněm.
Podle … , že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
51. Tento hadís nabádá k pravdomluvnosti, neboť pravdomluvnost vede ke všem ctnostem.
52. Je varováním před lhaním, neboť lež je příčinou všech špatností.
53. Odměna nebo trest záleží na skutcích každého člověka. Odměna za pravdomluvnost je Ráj a trestem za lhaní je Peklo.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
54. Tento hadís varuje před závistí, ať je zaměřena na náboženský či světský cíl.
55. Závist je odporný čin, který je muslimům zakázán.
56. Závist ruší dobré skutky, jako oheň spaluje suché rostliny.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
57. Čest každého muslima by měla být zachována a respektována. Nikdo by ho neměl pomlouvat ani špehovat.
58. Je zakázáno špehovat muslimy a odhalovat jejich chyby, neboť to nakonec vede k velké zkaženosti.
Mucádh ibn Anas (NBS) vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
59. Člověk by měl ovládat svůj hněv.
60. Odpuštění druhým, přestože se člověk může pomstít, přináší velkou odměnu.
61. Síla a odhodlání se projeví, když se člověk ovládá v pobuřujících a nepříjemných situacích.
Šaddád ibn Aus (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
62. Chytrý člověk je ten, který zúčtuje sám se sebou a dělá šlechetné činy, aby mu byly k užitku po smrti.
63. Slabý člověk je ten, který v životě na nic nedbá, nekoná žádné dobré činy a ještě chce, aby mu Bůh splnil jeho marnivá přání.
64. Člověk by se měl vždy kontrolovat, potlačovat své touhy, plnit všechny náboženské povinnosti, nespoléhat se na svá vlastní přání, protože Bůh odměňuje lidi za jejich činy a ne za jejich přání.
Umar ibn al-Chattáb (NBS) vyprávěl: Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
65. Úmysl se může lišit v tom, co říkáme a co činíme.
66. To, jestli Bůh přijme nějaký čin, závisí na úmyslu člověka, který ho vykonal.
67. Muslimové jsou vždy odměněni za dobré úmysly.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Boží Posel (NBŽM) řekl:
Poučení:
68. Každý muslim by se měl zamyslet nad situací těch, kdo jsou na tom hůře než on, co se světských statků týká, a měl by se snažit vyrovnat se těm, kdo jsou lepší než on v náboženských znalostech a uctívání Boha.
69. Pokud bychom se dívali na ty, kdo mají více světských statků, nebudeme spokojeni s tím, čím obdařil Bůh nás. Pokud se člověk dívá na ty, kdo jsou na tom hůře než on, co se světských statků týká, uvědomí si ohromný rozsah Boží laskavosti vůči sobě, a pokud se člověk dívá na ty, kdo jsou lepší než on v uctívání Boha, bude povzbuzen k tomu, aby konal jako oni.
Podle Abú Sacída a Abú Hurajry (NBS), kteří vyprávěli, že slyšeli Proroka (NBŽM), jak říká:
Poučení:
1. Nemoci a těžkosti, kterým muslim čelí svou trpělivostí, odčiní jeho hříchy.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
70. Trpělivost při překonávání různých zkoušek smývá hříchy.
71. Lidé, kteří jsou nejčastěji vystaveni těžkým zkouškám, jsou proroci, potom zbožní lidé, pak ti lepší, kteří následují.
Ibn Abbás (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
72. Každý muslim by měl co nejlépe využít svého zdraví a volného času, aby se přiblížil Bohu tím, že bude provádět různé formy zbožnosti a správné činy.
73. Islám věnuje velkou pozornost tomu, abychom využívali čas a uchovávali si fyzické zdraví, neboť mnozí lidé si neváží tohoto požehnání a tak ztrácejí čas a své schopnosti na zbytečnosti.
Al-Hasan ibn Ali (NBS) vyprávěl, že si zapamatoval tato slova od Posla Božího (NBŽM):
Poučení:
74. Lidé by se měli vyhnout pochybným věcem a dělat jen to, co je zcela jasně zákonné. Kdo se vyhýbá pochybným věcem, zachovává si dobrou víru a čest.
75. Pravdivost přináší klid, pokoj, odhodlání, sebedůvěru a důvěryhodnost. Na druhé straně lež přináší pochyby, váhavost, strach, podřízenost a nedůvěryhodnost.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
76. Doporučuje se pronášet jméno Boží, čímž se smazávají hříchy a na váhu věřícího jsou přidány dobré skutky.
77. Tyto výroky (zmíněné Prorokem) jsou pro muslima lepší, protože je díky nim stále ve styku s Bohem a chrání ho před našeptáváním ďábla a neslušnými řečmi.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) ráno říkával:
Poučení:
1. Doporučuje se pronášet tato slova ráno i večer. Díky tomu člověk věnuje pozornost svému Pánu.
Anás (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
78. V tomto hadísu je zmíněna prosba, kterou Prorok pronášel, když odcházel z domu.
79. Tento hadís ukazuje, jak dobré je připomínat si Boha a ukazuje, že člověka chrání od zla.
80. Tento hadís vyzdvihuje, jak dobré je důvěřovat Bohu a spoléhat se na něho při všech činech, a ukazuje, že se tak člověk chrání před zlem.
81. Je vhodné, když muslim pronáší tuto prosbu při odchodu z domu, aby ho pak potkalo dobro.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM) jak říká:
Poučení:
82. Kdo kýchne, měl by říct: „al-hamdu li-lláh!, a kdo ho uslyší, jak kýchnul a chválil Boha, má odpovědět: „jarhamuka-lláh!“. Osoba, která kýchla, mu má odpovědět: „jahdíkum alláh wa juslih bálakum!“
83. Každý muslim by měl na laskavost odpovědět laskavostí a na prosbu (k Bohu) prosbou (k Bohu).
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
84. Je žádoucí často si připomínat Boha.
85. Je možné tyto výroky říkat kdykoli. Nicméně je zvlášť doporučováno říkat je ráno a večer, takže den začíná i končí zbožným skutkem. Platí to jako vykoupení z menších hříchu, které člověk spáchá ve dne nebo v noci.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
86. Doporučuje se pronášet tato slova, která odčiní hříchy spáchané na takovémto shromáždění.
87. Prorok (NBŽM) nikdy nemluvil neslušně, když se s někým setkal. Nicméně naučil muslimy tato slova, aby mohli získat více dobrých skutků.
Hudhajfa (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) pronášel tato slova, když uléhal ke spánku:
Poučení:
88. Doporučuje se říkat tato slova, když vstáváme a když jdeme spát, abychom den začínali i končili připomínkou Boha. Přibližuje muslima k Bohu, když vstává a když usíná, a nezapomene tak na svého Pána.
Anás (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
89. Každý muslim by měl využít život k tomu, aby vykonal co nejvíce dobrých skutků.
90. Není žádoucí, aby si muslim přál smrt, neboť to může být výraz nespokojenosti s Božím řízením osudu. Kromě toho může ztratit možnost navrátit se k Bohu jako kajícník a žádat Ho o odpuštění.
91. Člověk neví, v čem se skrývá dobro. I kdyby si muslim přál zemřít, měl by pokorně prosit Boha výše zmíněnými slovy, která nás naučil Prorok.
Abú Hurajra (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
92. Muslim by neměl přestávat hledat odpuštění u Boha, aby ho Bůh mohl zbavit všech nesnází a utrpení a nečekaně mu poskytnout podporu..
93. Tento hadís obrací pozornost muslimů k tomu, aby hledali odpuštění u Boha, neboť ačkoli byly Proroku, jako nejzbožnějšímu člověku, odpuštěny všechny hříchy, žádal Boha o odpuštění sedmdesátkrát denně, aby učil svůj národ a získal vyšší postavení.
Podle cAbbáse, který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
94. Muslimové by měli vykonávat dobré skutky, které mají v úmyslu vykonat.
95. Je dobré, když se muslim zřekne vykonat špatný skutek, který zamýšlel. Bůh nemá rád zlo a dává přednost dobrému.
Abú Hurajra vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) vyprávěl, že Vznešený Bůh řekl:
Poučení:
96. Hadís ukazuje jak si Bůh váží dodržování slibů a správného chování u muslimů.
97. Muslimové by měli držet slovo dané Bohu, neměli by si brát z toho, co jim nepatří.
Abú Umama řekl, že Prorok (NBŽM) řekl:
Poučení:
98. Muslimové by neměli dávat přednost hromadění majetku před svou vírou.
99. Bůh dává vždy přednost tomu, kdo je skromný a prostý ve svém životě a oddaný ve své víře.
100. Muslimové by měli být trpěliví a spoléhat se na Boha.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
101. Je dobré navštěvovat nemocné a své bratry muslimy.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Prorok Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
102. Muslimové jsou velmi naléhavě vybízeni k tomu, aby přijali manuální práci, aby si vydělávali na živobytí vlastním přičiněním, i kdyby šlo o velmi prostou práci.
103. Žebrání není oblíbeno, neboť je pro žebráka potupné a uvádí do rozpaků toho, koho žebrák prosí.
104. V islámu je čest člověka hodnocena velmi vysoko, a proto se dává přednost tomu, aby si člověk vydělával prací než žebráním.
Al-Miqdam (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
105. Tento hadís poukazuje na cenu práce a řemesel, neboť to bylo zvykem proroků (NBM).
106. Nejlepší živobytí je to, které získáme prací a vynakládáním úsilí.
Abdulláh ibn cAbbás (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) uviděl zlatý prsten na ruce muže, stáhl mu ho a odhodil, pak pravil:
Poučení:
107. Muži mají zakázáno nosit zlaté prsteny. Je to považováno za jeden z nezávažnějších hříchů.
Hudajfa (NBS) vyprávěl:
Poučení:
108. Všechny věci zmíněné v tomto hadísu jsou zakázané.
109. Zlaté nádoby a předměty jako např. hodinky nebo brýle jsou zakázané, protože mohou vést ke zbytečnému přepychu a jsou znakem napodobování nevěřících.
110. Důvodem toho, že bylo mužům zakázáno nosit hedvábné šaty a používat zlaté předměty, není to, že by měly být připraveni o přepych tohoto světa, ale znamená to, že jsou vychováváni k vytrvalosti a mužnému chování. Kromě toho používání takových předmětů může vyvolat nepřátelství chudých.
Podle Miqdáda ibn Macdí Kariba (NBS), který vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
111. Umírněnost je jedním ze základních principů islámu.
112. Islám věnuje velkou pozornost dobré tělesné kondici muslimů.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl:
Poučení:
113. Muslim by neměl hanět žádné jídlo, protože tím ukazuje neúctu vůči Boží milosti.
114. Prorok (NBŽM) nikdy nehaněl žádné jídlo.
Podle cAbdulláha ibn cUmara (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
115. Jíst nebo pít levou rukou se neschvaluje, protože je to zvyk Satana.
116. Podobně jako jedení a pití, i ostatní chvályhodné činy by měly být vykonávány pravou rukou. Naopak každý „nečistý“ čin by se měl vykonávat levou rukou.
117. Islámské učení zahrnuje všechny aspekty lidského chování a jednání.
Abú Qatáda (NBS) vyprávěl, že slyšel Posla Božího (NBŽM), jak říká:
Poučení:
118. Člověk by měl být shovívavý ke svému dlužníkovi. Může buď odložit termín splátky, anebo ho dluhu úplně zprostit.
119. Shovívavý věřitel má velké zásluhy a bude štědře odměněn. Pokud zprostí dlužníka dluhu, Bůh ho zprostí jeho hříchů a dovolí mu vstoupit do Ráje.
Džábir ibn Abdulláh (NBS) vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
120. Shovívavost je žádoucí při nakupování a prodeji. Kupujícímu i prodávajícímu se doporučuje, aby se snažil uspokojit jeden druhého tím, že se vzdají toho, co by mohlo druhému vadit.
121. Člověk by měl být shovívavý, když žádá o vyplacení splatného dluhu, a doporučuje se vzdát určité části z tohoto dluhu.
Podle Abdulláha ibn Masúda (NBS), který řekl:
Poučení:
122. Lichva je přísně zakázána. Jestliže ten, kdo vypracuje smlouvu, tak i ten, kdo v ní vystupuje jako svědek, jsou prokleti, pak ten, kdo ji dává a kdo ji přijímá, dosáhnou ještě většího zatracení.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
123. Člověk by měl být shovívavý ke svému dlužníkovi. Může buď datum splátky odložit, anebo dlužníka úplně zbavit dluhu. Druhá z možností je lepší, pokud si to může věřitel dovolit.
124. Tolerantní věřitel má velkou zásluhu a bude štědře odměněn. Pokud dlužníka zbaví dluhu, Bůh ho zbaví jeho hříchů a přijme ho do Ráje.
125. Doporučuje se pomáhat lidem a sledovat jejich zájmy, dále je dovoleno si od někoho a někomu půjčovat peníze nebo jiné věci.
Podle Abú Hurajry (NBS), který vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
126. Neschvaluje se, když někdo spílá větru nebo jinému přírodnímu jevu, neboť je poháněn jedině vůlí Boha Všemocného.
127. Doporučuje se modlit k Bohu a žádat Ho o ochranu, když se setkáme s nějakým jevem, který nás děsí.
128. Doporučuje se zmínit prosbu, kterou pronášel Prorok, když vane vítr.
129. K dobrému chování muslima patří to, že nikdy neproklíná nebo nenadává žádnému člověku ani ničemu jinému.
Safíja (NBS) vyprávěla podle jedné z manželek Posla Božího (NBŽM), že řekl:
Poučení:
130. Je zakázáno věřit, že věštci říkají pravdu.
131. Když člověk věří věštcům, ruší se tím jeho předešlé dobré skutky včetně modlitby.
Džunduba ibn cAbdallah vyprávěl, že Posel Boží (NBŽM) řekl:
Poučení:
132. Muslimům je zakázáno, aby si sami vzali život či ho jinak poškozovali.
133. Člověk, který spáchá sebevraždu nikdy nevstoupí do Ráje.