Bhagavadgítá IX-1 - Nejdůvěrnější poznání
KAPITOLA DEVATA
Nejduvernejsi poznani
SLOKA 1
sri-bhagavan uvaca
idam tu te guhyatamam pravaksyamy anasuyave
jnanam vijnana-sahitam yaj jnatva moksyase 'subhat
sri-bhagavan uvaca - Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, pravil; idam - tuto; tu - ale; te - tobe; guhya-tamam - nejduvernejsi; pravaksyami - vyjevim; anasuyave - nezavidis; jnanam - poznani; vijnana - realizovane poznani; sahitam - s; yat - cimz; jnatva - poznas; moksyase - vysvobodis se; asubhat - z teto strastiplne existence.
Vzneseny pravil: Muj mily Ardzuno, protoze Mi nikdy nezavidis, vyjevim ti nejduvernejsi moudrost a poznani. Az je poznas, oprostis se od strasti hmotne existence.
VYKLAD: Cim vice oddany nasloucha o Nejvyssim Panu, tim vice je osvicen, coz doporucuje i Srimad Bhagavatam: ,,Poselstvi Nejvyssi Osobnosti Bozstvi jsou velice presvedciva. Da se jim porozumet ve spolecnosti oddanych, kteri si vypraveji pribehy o Nejvyssim Panu, a ne ve spolecnosti mentalnich spekulantu nebo akademickych vzdelancu. Toto je poznani, ktere se musi realizovat.``
Oddani neustale slouzi Nejvyssimu Panu. Sri Krsna rozumi duchovnimu rozpolozeni a uprimnosti vsech zivych bytosti, ktere Mu slouzi, a da jim inteligenci, aby porozumeli nauce o Krsnovi ve spolecnosti oddanych. Rozmlouvani o Krsnovi je velice dulezite a clovek, ktery muze takto nashromazdit znalosti, urcite udela pokroky v duchovni realizaci. V devate kapitole vyjevi Krsna jeste duvernejsi veci, nez ktere kdy vyjevil, aby povzbudil Ardzunu k vetsi oddanosti.
Prvni kapitola Bhagavadgity je uvodem k cele knize. Druha a treti kapitola popisuji duverne duchovni poznani. Obsah sedme a osme kapitoly se vztahuje hlavne na oddanou sluzbu, a protoze tyto kapitoly osvetluji uvedomovani si Krsny, jsou duvernejsi. Devata kapitola pojednava o ryzi, ciste oddane sluzbe, a proto je nejduvernejsi. Ten, kdo ma nejduvernejsi znalosti o Krsnovi, je prirozene transcendentalni, a prestoze je v hmotnem svete, neni ovlivnen hmotnymi strastmi. V knize, ktera se nazyva Bhakti-rasamrta-sindhu, se rika, ze za vysvobozeneho by mel byt povazovan ten, kdo ma uprimnou touhu slouzit s laskou Nejvyssimu Panu, i kdyz je v podminenem stavu hmotne existence. Bhagavadgita to take potvrzuje v desate kapitole, kde stoji, ze kdokoliv oddane laskyplne slouzi Krsnovi, je vysvobozena osoba.
Tento prvni vers ma zvlastni vyznam. Slova idam jnanam (toto poznani) poukazuji na cistou oddanou sluzbu, kterou lze provadet deviti ruznymi zpusoby: naslouchanim, zpivanim, vzpominanim, slouzenim, uctivanim, modlenim se, poslusnosti, pratelstvim a odevzdanim vseho. Vykonavanim oddane sluzby temito deviti zpusoby se muzeme dostat na uroven duchovniho vedomi, kdy si zaciname uvedomovat Krsnu. Kdyz je nase srdce ocisteno od hmotnych necistot, muzeme pochopit tuto vedu o Krsnovi. Pouhe vedeni, ze ziva bytost neni hmotne povahy, neni dostacujici, nebot to je pouhy zacatek duchovni realizace. Meli bychom rozpoznat rozdil mezi cinnostmi tela a duchovnimi cinnostmi, a tim padem porozumet, ze nejsme toto telo.
Sedma kapitola pojednava o vznesenosti Nejvyssiho Pana, Jeho ruznych energiich, vyssi a nizsi prirode a vsech hmotnych stvorenich. V teto devate kapitole bude nyni vylicena slava a nadhera Sri Krsny.
Sanskrtske slovo anasuyave ma v tomto versi velky vyznam. Vetsina komentatoru zavidi Krsnovi, Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, i kdyz jsou velice vzdelani. Dokonce i nejvetsi ucenci vykladaji Bhagavadgitu nespravne. Protoze zavidi Krsnovi, jejich komentare jsou bezvyznamne. Zato vyklady oddanych Pana jsou prave. Nikdo nemuze vysvetlit Bhagavadgitu nebo predlozit spravne poznani o Krsnovi, jestlize je zavistivy. Ten, kdo kritizuje Krsnu, aniz by Ho doopravdy znal, je blazen a vyklady takovych lidi by mely byt prisne odmitnuty. Cloveku, ktery rozumi, ze Krsna je cista transcendentalni Nejvyssi Osobnost Bozstvi, prinesou tyto kapitoly veliky uzitek.
SLOKA 2
raja-vidya raja-guhyam pavitram idam uttamam
pratyaksavagamam dharmyam su-sukham kartum avyayam
raja-vidya - kralovske vedeni; raja-guhyam - kralovske duverne poznani; pavitram - nejcistsi; idam - tato; uttamam - transcendentalni; pratyaksa - primou realizaci; avagamam - rozumeny; dharmyam - zasady nabozenstvi; su-sukham - radostne; kartum - vykonava se; avyayam - nepomijive.
Tato moudrost je kralovske vedeni a nejduvernejsi tajemstvi. Je to nejcistsi moudrost, a protoze umoznuje realizaci vlastniho ja, je dokonalosti nabozenstvi. Vykonava se s radostnou naladou a nikdy nekonci.
VYKLAD: Tato kapitola Bhagavadgity se nazyva kralovske poznani, protoze je zakladem vsech doktrin a filozofickych smeru, vysvetlenych jiz drive. V Indii je sedm vudcich filozofu: Gautama, Kanada, Kapila, Jadznavalkja, Sandilja, Vaisvanara, a konecne Vjasadeva, autor Vedanta-sutry. Takze o poznani razu duchovniho nebo filozofickeho neni nouze. V devate kapitole Sri Krsna rika, ze je to kralovska moudrost neboli zaklad veskereho vedeni, ktere nemuze byt ziskano studiem Ved nebo jinych filozofickych smeru. Je nejduvernejsi, protoze duverne neboli transcendentalni poznani zahrnuje porozumeni rozdilu mezi dusi a telem a vrcholi v oddane sluzbe.
Vetsina lidi se vsak neuci tomuto duvernemu poznani, protoze se uci vnejsimu poznani. Obycejne vzdelani zahrnuje mnoho oboru: politiku, sociologii, fyziku, chemii, matematiku, astronomii, strojni techniku. Po celem svete existuje mnoho vzdelavacich instituci a velkych univerzit, ale zadna z nich se nezabyva naukou o dusi, prestoze duse je nejdulezitejsi casti tela - telo ma cenu jen tehdy, je-li duse pritomna. Navzdory tomu kladou lide nejvetsi duraz na pozadavky tela a nezajimaji se o zivotni silu, dusi.
Pocinaje druhou kapitolou zduraznuje Bhagavadgita dulezitost duse. Na samotnem pocatku Sri Krsna rika, ze toto telo je na rozdil od duse pomijive (antavanta ime deha nityasyoktah saririnah). Vedet, ze duse se lisi od tela a ze je svou povahou nemenna, neznicitelna a vecna, je duverna cast poznani, avsak nedava pozitivni informaci o dusi. Lide, kteri pochopili tuto zasadu, si nekdy mysli, ze kdyz telo umre, nebo kdyz se clovek vysvobodi z hmotne existence, duse se rozplyne v prazdnote, nebo se stane neosobni. Ve skutecnosti tomu tak neni. Jak muze byt duse necinna po vysvobozeni, je-li tak cinna v tele? Duse je vzdy cinna. Jestlize je vecna, pak je take vecne cinna a jeji cinnosti v duchovnim kralovstvi jsou nejduvernejsi casti duchovniho poznani.
Vedske texty vysvetluji, ze toto vedeni vede k nejcistsi podobe vsech cinnosti. Padma Purana rozebira hrisna jednani cloveka a vysvetluje, ze jsou vysledkem drivejsich poklesku. Lide, kteri jednaji s myslenkou na odmenu, jsou zapleteni do ruznych forem hrisnych reakci na ruznych urovnich. Kdyz napriklad zasadime seminko nejakeho stromu, trva to urcitou dobu, nez zacne rust. Ze zacatku je to mala rostlinka, ktera se pozdeji promeni v strom, ktery rozkvete a prinese ovoce. Pak teprve muzeme uzivat ovoce stromu, ktery jsme zasadili. S hrisnou cinnosti cloveka je to obdobne; muze to trvat nejakou dobu, nez sklidi ovoce za sva hrisna jednani. Nekdy zase mohl s hrisnou cinnosti prestat, ale i nadale uziva plodu takoveho jednani, ktere ma nekolik stupnu: hrisne jednani ve forme seminka, nebo klicici, popr. prinasejici ovoce, ktere uzivame jako radosti a strasti.
Jak jiz bylo vysvetleno v dvacatem osmem versi sedme kapitoly, clovek, ktery nadale nejedna hrisne, zabyva se zboznymi cinnostmi a je mimo duality hmotneho sveta, se muze odevzdat laskyplne sluzbe Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Krsnovi. Jinymi slovy, ti, kteri oddane slouzi Nejvyssimu Panu, jsou jiz zbaveni vsech nasledku. Potvrzuje to Padma Purana:
aprarabdha-phalam papam kutam bijam phalonmukham
kramenaiva praliyeta visnu-bhakti-ratatmanam
Ti, kteri oddane slouzi Nejvyssimu Panu, se nemusi obavat zadnych nasledku, nebot vsechny hrisne odplaty v podobe ovoce ci seminka pomalu zmizi. Ocistna sila oddane sluzby je tedy nesmirna, a proto se nazyva pavitram uttamam - nejcistsi. Uttama znamena transcendentalni. Tamas znaci tento hmotny svet nebo temnotu a slovem uttama se oznacuje to, co je transcendentalni hmotnym cinnostem. Oddana sluzba by nikdy nemela byt povazovana za hmotnou cinnost, prestoze se nekdy zda, ze oddani pracuji jako obycejni lide. Ten, kdo je obeznamen s oddanou sluzbou, vi, ze to neni hmotna cinnost. Je to duchovni a laskyplne jednani, ktere neni znecistene kvalitami hmotne prirody.
Rika se, ze vykonavani oddane sluzby je tak dokonale, ze prinasi okamzite vysledky, ktere mohou byt ve skutecnosti primo vnimany. Prakticky jsme se presvedcili, ze kazdy, kdo zpiva svata jmena Sri Krsny (Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare) bez prestupku, pociti transcendentalni radost a velice rychle se ocisti od hmotneho znecisteni. Kdyz krome toho pomuze v sireni poselstvi o oddane sluzbe, nebo se primo zapoji do takove cinnosti, citi, ze dela pokroky v duchovnim zivote. Tyto pokroky nezavisi na predeslem vzdelani nebo kvalifikacich. Oddana sluzba je sama o sobe tak cista, ze kazdy, kdo se ji zucastni, se ocisti.
Vedanta-sutra (3.2.26) to popisuje slovy: prakasas ca karmany abhyasat. Sila oddane sluzby je tak velka, ze pouhym slouzenim Bohu se clovek stane bez jakychkoliv pochyb osvicenym.`` Narada Muni byl ve svem predeslem zivote syn sluzky, nemel vysoke vzdelani ani vysoky puvod. Jeho matka vsak slouzila cistym oddanym, a proto jim i Narada mohl osobne slouzit, kdyz jeho matka nebyla osobne pritomna. Samotny Narada rika:
ucchista-lepan anumodito dvijaih
sakrt sma bhunje tad-apasta-kilbisah
evam pravrttasya visuddha-cetasas
tad-dharma evatma-rucih prajayate
V tomto versi Srimad Bhagavatamu (1.5.25) Narada vypravuje svemu ucedniku Vjasadevovi, jak ve svem predeslem zivote slouzil cistym oddanym po dobu ctyr mesicu a mel s nimi blizky styk. Nekdy tito svati muzove zanechali jidlo ve svych miskach. Narada umyval jejich misky a chtel zbytky ochutnat. Zeptal se jich tedy, zdali by to mohl dojist, a oni svolili. Vzhledem k tomu, ze s touto cinnosti neprestal, bylo jeho srdce za nejaky cas stejne ciste jako srdce techto svetcu. Velci svetci se tesili z neustavajici oddane sluzby Panu, jako je napriklad naslouchani a opevovani, a Narada vyvinul stejnou touhu. Dale rika:
tatranvaham krsna-kathah pragayatam
anugrahenasrnavam manoharah
tah sraddhaya me 'nupadam visrnvatah
priyasravasy anga mamabhavad rucih
Ve spolecnosti svetcu Narada ziskal stejnou chut opevovat Pana a naslouchat pribehum o Jeho slave a vyvinul velkou touhu oddane slouzit. Proto se ve Vedanta-sutre rika: prakasas ca karmany abhyasat. Cloveku, ktery oddane slouzi, se vsechno automaticky vyjevi a vsemu porozumi. Tomu se rika pratyaksa, prime vnimani.
Slovo dharmyam znamena cesta nabozenstvi. Narada byl ve skutecnosti synem sluzebne a nemel moznost jit do skoly. Mohl pouze pomahat sve matce, ktera nastesti slouzila oddanym. Narada v detstvi dostal stejnou prilezitost a v jejich spolecnosti dosahl nejvyssiho cile vsech nabozenstvi, oddane sluzby, jak je take potvrzeno ve Srimad Bhagavatamu: sa vai pumsam paro dharmo yato bhaktir adhoksaje. Zbozni lide vetsinou nevedi, ze nejvyssi dokonalosti nabozenstvi je dospet k oddane sluzbe. V poslednim versi osme kapitoly jsme uvedli: vedesu yajnesu tapahsu caiva. K seberealizaci je potreba vedskeho poznani. Ale v tomto pripade, ackoliv Narada nemel takovy zaklad, presto docilil nejvetsich vysledku, jakych je mozno dosahnout studiem Ved. Oddana sluzba Panu je tak mocna, ze muze povznest cloveka k nejvyssi dokonalosti, aniz by musel vykonavat pravidelne nabozenske obrady. Jak je to mozne? To je take vysvetleno ve Vedskych textech: acaryavan puruso veda. I ten, kdo neni vzdelany a nestudoval Vedy, se muze seznamit s veskerou znalosti nutnou k seberealizaci, je-li ve spolecnosti velkych acarju.
Cesta oddane sluzby je velice radostna (su-sukham). Proc? Oddana sluzba se sklada predevsim ze sravanam kirtanam visnoh, takze clovek muze jednoduse naslouchat opevovani nadhery Pana nebo se zucastnit filozofickych prednasek uznavanych acarju, kteri prednaseji o transcendentalnim poznani. Muzeme se naucit pouhym naslouchanim a potom muzeme jist velice chutna jidla, ktera byla obetovana Bohu. Oddana sluzba je radostna za jakychkoliv podminek. Muze ji vykonavat dokonce i nejchudsi clovek. Sri Krsna rika: patram puspam phalam toyam. Je pripraven prijmout od svych oddanych jakoukoliv obet. Dokonce i listek, kvitko, kousek ovoce nebo trocha vody budou prijaty, jsou-li obetovany s laskou. Tyto veci je mozno sehnat kdekoliv na svete a mohou byt obetovany kymkoliv bez ohledu na spolecenske postaveni. Z historie zname mnoho prikladu. I z velkych svetcu, jako je Sanat-kumara, se stali velci oddani, jakmile ochutnali listky posvatne rostlinky tulasi, ktere byly obetovany lotosovym noham Pana. Oddana sluzba je tedy velice pekna a muze byt vykonavana s radostnou mysli. Buh prijima pouze lasku, se kterou Mu byly veci obetovany.
Bylo zde receno, ze oddana sluzba je vecna. S timto nesouhlasi majavadsti filozofove. Nekdy vykonavaji takzvanou oddanou sluzbu do te doby, dokud nejsou vysvobozeni, ale nakonec po vysvobozeni z hmotneho sveta ,,splynou s Bohem``. Takova prozatimni oddana sluzba se neda povazovat za cistou oddanou sluzbu. Skutecna oddana sluzba pokracuje i po vysvobozeni. Kdyz oddany odejde na duchovni planetu do Boziho kralovstvi, neprestane slouzit Nejvyssimu Panu, ani se nesnazi splynout s Nim.
Z Bhagavadgity vyrozumime, ze prava oddana sluzba zacina po vysvobozeni. Kdyz se clovek dostane na uroven brahma (brahma-bhuta), oddana sluzba zacina (samah sarvesu bhutesu mad-bhaktim labhate param). Nikdo nemuze porozumet, kdo je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, vykonavanim karmajogy, dznanajogy, astangajogy nebo jakekoliv jine jogy bez ohledu na bhakti neboli oddanou sluzbu. Pomoci jogickych metod muze clovek pokrocit k bhaktijoze; nedospeje-li vsak na uroven oddane sluzby, nemuze porozumet, kdo je Osobnost Bozstvi. Srimad Bhagavatam take potvrzuje, ze kdyz se clovek ocisti vykonavanim oddane sluzby, zvlaste naslouchanim Srimad Bhagavatamu a Bhagavadgite od realizovanych dusi, muze porozumet vede o Krsnovi neboli vede o Bohu. Evam prasanna-manaso bhagavad-bhakti-yogatah. Kdyz ocistime sva srdce od nesmyslu, muzeme pochopit, kdo je Buh. Proto je oddana sluzba neboli uvedomovani si Krsny kralovske vedeni a kralovske duverne poznani. Je to nabozenstvi v nejcistsi podobe a da se vykonavat s radosti a bez potizi. Proto by ji mel kazdy prijmout.
SLOKA 3
asraddadhanah purusa dharmasyasya parantapa
aprapya mam nivartante mrtyu-samsara-vartmani
asraddadhanah - nevericim; purusah - osobam; dharmasya - v nabozenstvi; asya - toto; parantapa - o hubiteli nepratel; aprapya - nedosahnou; mam - Mne; nivartante - vrati se; mrtyu - smrt; samsara - v hmotnem byti; vartmani - na stezku.
Lide, kterym se nedostava viry v oddanou sluzbu, Mne nedosahnou, o hubiteli nepratel, a proto se vraceji na stezku kolobehu rozeni a smrti v hmotnem svete.
VYKLAD: Tento vers rika, ze neverici nemohou vykonavat oddanou sluzbu. Vira se da ziskat ve spolecnosti oddanych. Nekteri lide nanestesti v Boha neveri, trebaze meli moznost slyset dukazy vedskych textu od velkych autorit. Jsou zdrahavi a nemohou vykonavat oddanou sluzbu z celeho srdce. Vira je tedy nejdulezitejsi prvek pro pokrok v duchovnim zivote. V Caitanja-caritamrte je napsano, ze vira je naproste presvedceni, ze clovek muze dosahnout nejvyssi dokonalosti pouhym slouzenim Nejvyssimu Panu, Sri Krsnovi. To je skutecna vira. Ve Srimad Bhagavatamu (4.31.14) se rika:
yatha taror mula-nisecanena
trpyanti tat-skandha-bhujopasakhah
pranopaharac ca yathendriyanam
tathaiva sarvarhanam acyutejya
,,Zalevanim korene stromu se uspokoji vsechny jeho vetve, vetvicky a listky a dodavanim potravy zaludku jsou uspokojeny vsechny telesne smysly. Vykonavanim oddane sluzby Nejvyssimu Panu uspokojime vsechny polobohy a vsechny zive bytosti.`` Po pozornem precteni Bhagavadgity bychom meli dospet k okamzitemu zaveru, ze bychom meli zanechat jakychkoliv zbytecnych cinnosti a prijmout oddanou sluzbu Nejvyssimu Panu, Krsnovi, Osobnosti Bozstvi. Jsme-li presvedceni o teto zivotni filozofii, nazyva se to vira.
Uvedomovani si Krsny je rozvijeni viry. Lide vedomi si Krsny se daji rozdelit do tri skupin. Do treti skupiny patri ti, kteri nemaji viru a oddanou sluzbu vykonavaji jen povrchne. Na nejvyssi dokonalou uroven se nikdy nemohou dostat a nejpravdepodobneji po nejake dobe oddanou sluzbu opusti, protoze bez uplneho presvedceni a viry je pro ne velice tezke pokracovat v uvedomovani si Krsny, prestoze nejakou sluzbu vykonavaji. Z praktickych zkusenosti vidime, ze nekteri lide vstoupili do Hare Krsna hnuti s nejakymi postrannimi umysly, a jakmile si ekonomicky polepsili, zanechali oddane sluzby a vratili se ke staremu zpusobu zivota. Pokrok v uvedomovani si Krsny muze udelat pouze clovek s virou. Do prvni skupiny patri ti, kteri maji pevnou viru a jsou dokonale obeznameni s literaturou pojednavajici o oddane sluzbe. Ti, kteri prilis nerozumeji devocionalnim pismum, ale s dobrou vuli prijali sluzbu Krsnovi neboli bhakti s presvedcenim, ze to je nejlepsi cesta, patri do druhe skupiny. Stoji tedy nad treti skupinou lidi, kteri nemaji ani viru ani znalosti pisem, ale kteri se snazi nasledovat oddane a byt v jejich spolecnosti. Temto lidem se muze stat, ze odpadnou, ale dostanou-li se na druhy stupen, u oddane sluzby zustanou a pro oddaneho prvniho stupne neexistuje moznost poklesnuti. Prvotridni oddany urcite udela takove pokroky, ze nakonec dospeje k dokonalosti. Lide ve treti skupine veri, ze oddana sluzba je velice dobra, ackoliv nemaji vedomosti o Krsnovi zprostredkovane pismy, jako je Srimad Bhagavatam a Bhagavadgita. Nekdy jsou tito oddani nepriznive ovlivneni karmajogou a dznanajogou, ale jakmile jsou tyto nachylnosti odstraneny, stanou se z nich prvotridni nebo druhotridni oddani Krsny. V jedenactem dilu Srimad Bhagavatamu jsou take popsany tri vyvojove stupne viry v Krsnu. Popisuje take pouto ke Krsnovi prvni, druhe a treti tridy. Nekdy se muze stat, ze lide, kteri vykonavaji oddanou sluzbu bez vnitrniho zaniceni, zjisti, ze tato cesta je velice obtizna, nebot nemaji viru, ani kdyz slyseli o Krsnovi a prednostech oddane sluzby a mysli si, ze je to pouhe vychvalovani. Takovi lide maji velice malou nadeji, ze dosahnou dokonalosti. Vira je proto velice dulezita pri vykonavani oddane sluzby.
SLOKA 4
maya tatam idam sarvam jagad avyakta-murtina
mat-sthani sarva-bhutani na caham tesv avasthitah
maya - Mnou; tatam - proniknuty; idam - tento; sarvam - cely; jagat - vesmir; avyakta-murtina - v neprojevene podobe; mat-sthani - ve Mne; sarva-bhutani - vsechny zive bytosti; na - ne; ca - take; aham - Ja; tesu - v nich; avasthitah - umisten.
Ve sve neprojevene podobe pronikam celym vesmirem. Vsechny bytosti jsou ve Mne, ale Ja nejsem v nich.
VYKLAD: Nejvyssi Osobnost Bozstvi nelze vnimat prostrednictvim hrubych hmotnych smyslu.
atah sri-krsna-namadi na bhaved grahyam indriyaih
sevonmukhe hi jihvadau svayam eva sphuraty adah
( Bhakti-rasamrta-sindhu 1.2.234)
Krsnovo jmeno, slavu, zabavy atd. nemuzeme pochopit prostrednictvim hmotnych smyslu. Zjevi se pouze tem, kteri Mu oddane slouzi pod vedenim praveho duchovniho ucitele. V Brahma-sanhite (5.38) se rika: premanjana-cchurita-bhakti-vilocanena santah sadaiva hrdayesu vilokayanti. Kazdy muze videt Govindu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, v sobe i mimo sebe, jestlize k Nemu vyvinul transcendentalni milostny vztah. Takze pro vetsinu lidi zustava neviditelny. V tomto versi Sri Krsna rika, ze ackoliv je vsudypritomny, je nepostizitelny hmotnymi smysly. Je to naznaceno slovy avyakta-murtina. Prestoze Ho nemuzeme videt, vsechno na Nem spociva. Jak jsme se mohli docist v sedme kapitole, je cely hmotny svet pouhou kombinaci dvou ruznych energii Boha - vyssi duchovni energie a nizsi hmotne energie. Vsechno spociva na Jeho energiich, ktere se siri hmotnym stvorenim, podobne jako se slunecni zare siri vesmirem.
Presto bychom vsak nemeli dojit k zaveru, ze ztratil svou osobni existenci, protoze je vsudypritomny. Aby vyvratil tento argument, Sri Krsna rika: ,,Ja jsem vsude a vsechno je ve Mne, presto jsem nade vsim.`` Muzeme uvest priklad - kral vede vladu, ktera neni nicim jinym nez manifestaci jeho energie. Jednotlive casti vlady predstavuji ruzne casti kralovy energie a kazde oddeleni zavisi na jeho moci. Presto vsak nikdo neocekava, ze by byl osobne pritomen ve vsech vladnich slozkach. Je to sice trochu nesikovny priklad, ale v hmotnem svete, ktery vidime, to funguje obdobne. Vse, co existuje v hmotnem nebo duchovnim svete, spociva na energii Nejvyssiho Pana. Stvoreni zacina rozsirenim Jeho ruznych energii. Sri Krsna v Bhagavadgite take vysvetluje vistabhyaham idam krtsnam. Je vsudypritomny svymi ruznymi energiemi, ktere zastupuji Jeho Osobu.
SLOKA 5
na ca mat-sthani bhutani pasya me yogam aisvaram
bhuta-bhrn na ca bhuta-stho mamatma bhuta-bhavanah
na - nikdy; ca - take; mat-sthani - umisteno ve Mne; bhutani - cele stvoreni; pasya - pohled na; me - Moji; yogam aisvaram - nepredstavitelnou moc; bhuta-bhrt - udrzovatel vsech zivych bytosti; na - nikdy; ca - take; bhuta-sthah - ve vesmirnem stvoreni; mama - Me; atma - Ja; bhuta-bhavanah - zdrojem vsech projevu.
A presto ve Mne nedli vse, co je stvorene. Pohled na Moji neuveritelnou moc! Ackoliv jsem udrzovatelem vsech zivych bytosti a prestoze jsem vsude, nejsem casti tohoto vesmirneho stvoreni, nebot Me Ja je jeho zdrojem.
VYKLAD: Sri Krsna rika, ze vsechno spociva na Nem (mat-sthani sarva-bhutani). Musime byt opatrni, abychom to spravne pochopili. Krsna nema nic spolecneho s primym udrzovanim a podporovanim hmotneho stvoreni. Jiste jsme vsichni videli obrazek s obrem Atlasem, ktery drzi na svych ramenou zemekouli a vypada, ze ho podpirani planety namaha. Kdyz Krsna rika, ze podpira cely vesmir, nesmime si predstavovat, ze ma stejne potize jako Atlas. Prestoze na Nem vsechno spociva, je nade vse povznesen. Ruzne hvezdne soustavy jsou umisteny ve vesmirnem prostoru, coz je energie Nejvyssiho Pana, ktery se vsak od tohoto prostoru lisi. Ma jine postaveni. Proto Krsna rika, ze je nade vsechno povznesen jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi, ackoliv vsechno spociva na Jeho nepochopitelne energii. Tak neuveritelna je moc Boha.
Ve vedskem naucnem slovniku Nirukti se muzeme docist: yujyate 'nena durghatesu karyesu. ,,Nejvyssi Pan ukazuje svou moc v neuveritelne prekrasnych zabavach.`` Ma mnoho ruznych energii a samotna Jeho touha je skutecnosti. Timto zpusobem muzeme porozumet Osobnosti Bozstvi. Nekdy si prejeme neco udelat, ale vzhledem k mnoha prekazkam se nam to nepodari vykonat podle nasich predstav. Ale kdyz chce Sri Krsna neco udelat, vsechno se stane pouze Jeho chtenim, a to tak dokonale, ze si nikdo ani nedokaze predstavit, jak je to mozne. Krsna to vysvetluje tim, ze prestoze udrzuje a podpira hmotne stvoreni, nema s hmotnym svetem styk. Vsechno je stvoreno, udrzovano a niceno pouze Jeho vuli. Mezi mysli Nejvyssiho Pana a Jim samotnym neni rozdil, protoze je absolutne duchovni. (To se vsak neda rici o nas a nasi mysli.) Obycejny clovek nemuze porozumet, jak muze byt Nejvyssi Pan vsudypritomny a zaroven mit Osobni podobu. Od hmotne prirody se lisi, a presto v Nem vsechno spociva. V tomto versi je to popsano slovy yogam aisvaram, mysticka sila Nejvyssi Osobnosti Bozstvi.
SLOKA 6
yathakasa-sthito nityam vayuh sarvatra-go mahan
tatha sarvani bhutani mat-sthanity upadharaya
yatha - tak jako; akasa-sthitah - sidli v prostoru; nityam - vzdy; vayuh - vitr; sarvatra-gah - fouka vsude; mahan - mocny; tatha - podobne; sarvani bhutani - vsechny stvorene bytosti; mat-sthani - umisteny ve Mne; iti - tak; upadharaya - snaz se pochopit.
Vez, ze stejne jako mocny vitr stale sidli v prostoru a fouka vsemi smery, dli ve Mne vsechny stvorene bytosti.
VYKLAD: Pro obycejneho cloveka je temer nemozne pochopit, jak obrovske je hmotne stvoreni, ktere spociva na Krsnovi, ale abychom tomu porozumeli, dava nam priklad. Prostor je nejvetsi vytvor, jaky si dovedeme predstavit. V prostoru se pohybuje vitr neboli vzduch, ktery ovlivnuje pohyb vseho. Ale ackoliv vzduch (vitr) je tak velky, je umisten v prostoru, jehoz hranice nemuze prestoupit. Podobne existuji vsechny vesmiry z nejvyssi vule Boha a jsou pod Jeho moci. Rika se, ze bez vule Bozi se nepohne ani steblo travy. Pri stvoreni, udrzovani a niceni se vsechno pohybuje Jeho vuli, a presto je nade vsechno povznesen, tak jako je prostor vzdy mimo cinnosti ovzdusi.
V Upanisadach se rika: yad-bhisa vatah pavate. ,,Vitr fouka ze strachu pred Nejvyssim Panem.`` (Taittirija Upanisad 2.8.1) V Brhad-aranjaka Upanisade (3.8.9) se pravi: etasya va aksarasya prasasane gargi surya-candramasau vidhrtau tisthata etasya va aksarasya prasasane gargi dyav-aprthivyau vidhrtau tisthatah. ,,Mesic, Slunce a ostatni velke planety se pohybuji pod dozorem Nejvyssiho Pana a na Jeho rozkaz.`` V Brahma-sanhite (5.52) se take rika:
yac-caksur esa savita sakala-grahanam
raja samasta-sura-murtir asesa-tejah
yasyajnaya bhramati sambhrta-kala-cakro
govindam adi-purusam tam aham bhajami
Slunce, ktere ma nesmirnou schopnost rozsirovat svetlo a teplo, je povazovano za oko Nejvyssiho Pana a pohybuje se po sve obezne draze na rozkaz Govindy a diky Jeho vznesene vuli. Ve vedske literature tedy muzeme najit mnoho dukazu, ze hmotne stvoreni, ktere se nam jevi tak uzasne obrovske, je pod uplnym dozorem Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. To bude podrobneji objasneno v nasledujicich versich teto kapitoly.
SLOKA 7
sarva-bhutani kaunteya prakrtim yanti mamikam
kalpa-ksaye punas tani kalpadau visrjamy aham
sarva-bhutani - vsechny stvorene bytosti; kaunteya - o synu Kunti; prakrtim - priroda; yanti - vstoupi do; mamikam - Me; kalpa-ksaye - na konci veku; punah - opet; tani - vsechny; kalpa-adau - na pocatku veku; visrjami - stvorim; aham - Ja.
Na konci veku vstoupi veskere hmotne stvoreni do Me podstaty, o synu Kunti, a na pocatku noveho veku je opet stvorim.
VYKLAD: Stvoreni, udrzovani a niceni tohoto hmotneho sveta zavisi uplne na nejvyssi vuli Osobnosti Bozstvi. ,,Na konci veku`` znamena na konci Brahmova zivota. Jeden jeho den trva 4 300 000 000 pozemskych let a jeho noc trva stejnou dobu. Tricet dni a noci tvori jeden mesic a dvanact mesicu tvori jeden jeho rok. Brahma se doziva sta let. Za sto takovych let, kdyz Brahma umre, nastane uplna zkaza a zniceni - energie, ktera z Nejvyssiho Pana vysla, do Neho opet vstoupi. Kdyz je opet zapotrebi stvorit hmotny vesmir, stane se tak vuli Nejvyssiho Pana. Vedsky aforismus rika: bahu syam. ,,Prestoze jsem jeden, zmnohonasobim se.`` (Chandogja Upanisad 6.2.3) Expanduje se v hmotne energii a cely vesmirny projev je znovu stvoren.
SLOKA 8
prakrtim svam avastabhya visrjami punah punah
bhuta-gramam imam krtsnam avasam prakrter vasat
prakrtim - hmotna priroda; svam - Mi; avastabhya - vstupuje; visrjami - tvorim; punah punah - znovu a znovu; bhuta-gramam - veskery kosmicky vytvor; imam - tyto; krtsnam - vsechnu; avasam - automaticky; prakrteh - sila prirody; vasat - podlehaji.
Znovu a znovu vytvarim tuto hmotnou prirodu, ktera Mi podleha, a kterou na konci znicim.
VYKLAD: Jak jsme jiz mnohokrat vysvetlili, hmotny svet je projevem nizsi energie Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Na pocatku stvoreni je hmotna energie stvorena jako mahat-tattva, do ktere vstoupi Nejvyssi Pan jako prvni Purusa-inkarnace ve svem vteleni Mahavisnua. Lezi v Oceanu pricin a vydechuje nescislne mnoho vesmiru. Tak jsou stvoreny vsechny vesmiry a On do kazdeho z nich vstoupi jako Garbhodakasaji Visnu. Ve sve dalsi podobe, jako Ksirodakasaji Visnu, pak vstoupi do vseho, dokonce i do nepatrneho atomu.
Zive bytosti jsou rozptyleny do hmotne prirody a zaujmou ruzna postaveni podle vysledku minulych cinu. Takto zacinaji cinnosti hmotneho sveta. Zivocisne druhy, ktere jsou stvoreny zaroven s vesmirem, zacinaji od sameho pocatku stvoreni jednat. O nejakem vyvoji se neda mluvit. Vsichni zivi tvorove - lide, savci, ptaci, ryby atd. - jsou stvoreni soucasne s vesmirem, nebot vsechny touhy, ktere meli v minulosti, se opet projevi. Slovem avasam se naznacuje, ze tento vyvoj nezavisi na zivych bytostech. Stav byti z jejich minuleho zivota, z minuleho stvoreni se opet projevi a to se deje pouze vuli Nejvyssiho Pana. To je nepochopitelna energie Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Po stvoreni ruznych zivocisnych druhu s nimi nema spojeni. Hmotny svet umoznuje zivym bytostem splnit jejich ruzna prani, ale s tim nema Sri Krsna nic spolecneho.
SLOKA 9
na ca mam tani karmani nibadhnanti dhananjaya
udasina-vad asinam asaktam tesu karmasu
na - nikdy; ca - take; mam - Me; tani - tyto; karmani - ciny; nibadhnanti - poutaji; dhananjaya - o dobyvateli vitezstvi; udasina-vat - neutralni; asinam - umisten; asaktam - nepritahovan; tesu - k temto; karmasu - cinnostem.
O Dhanandzajo, veskere hmotne cinnosti Me nepoutaji a nikdy na nich nelpim; spocivam jakoby netecne.
VYKLAD: Nemeli bychom z toho vyvodit zaver, ze Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, nic nedela. V duchovnim svete je vzdy cinny. V Brahma-sanhite (5.6) se rika: atmaramasya tasyasti prakrtya na samagamah. ,,Sri Krsna se oddava vecnym, blazenym duchovnim zabavam, ale s cinnostmi hmotneho sveta nema nic spolecneho.`` Hmotne cinnosti jsou vykonavany Jeho ruznymi silami. Tento vers se zminuje o neutralite Nejvyssiho Pana vuci hmotnym cinnostem. Naznacuji to slova udasina-vat. Prestoze ovlada kazdou malickost stvoreneho sveta, sedi jakoby nestranne. Soudce je napriklad take nestranny, prestoze nad nekym vynese trest smrti obesenim, jineho odsoudi do vezeni a nekomu prideli velke jmeni. Nema nic spolecneho se ziskem nebo ztratou. Podobne neutralni je Sri Krsna, ackoliv ovlivnuje cinnosti na kterekoliv urovni. Ve Vedanta-sutre (2.1.34) se rika: vaisamya-nairghrnye na. Nenachazi se v dualitach hmotneho sveta, nybrz je transcenduje a nelpi na stvoreni a zniceni tohoto hmotneho sveta. Zive bytosti na sebe berou ruzne zivotni podoby podle svych minulych cinu, ale Sri Krsna s tim nema nic spolecneho.
SLOKA 10
mayadhyaksena prakrtih suyate sa-caracaram
hetunanena kaunteya jagad viparivartate
maya - pod Mym; adhyaksena - dohledem; prakrtih - hmotna priroda; suyate - vydava; sa - obe; cara-acaram - pohyblive i nepohyblive; hetuna - z teto priciny; anena - tento; kaunteya - o synu Kunti; jagat - svet; viparivartate - pracuje.
Pod Mym dohledem se otaci hmotna priroda, jedna z Mych energii, a vydava vse pohyblive i nehybne. Z teto priciny, o synu Kunti, je tento svet opetovne tvoren a nicen.
VYKLAD: V tomto versi Sri Krsna jasne vysvetluje, ze zustava nejvyssim vladcem, protoze je nad cinnostmi hmotneho sveta. Nejvyssi Pan je nejvyssi vuli a zakladem vseho stvoreni, ale cinnosti jsou rizeny hmotnou prirodou. Sri Krsna rika take v Bhagavadgite, ze je otcem vsech zivych bytosti. Tak jako otec oplodni vajicko v deloze, oplodni Nejvyssi Pan hmotnou prirodu zivymi bytostmi. Dela to pouhym pohledem na hmotnou prirodu a zive bytosti ziskaji tela podle svych drivejsich cinnosti a tuzeb. Prestoze se narodily z Panova pohledu, jsou to drivejsi tuzby a ciny, ktere rozhoduji o jejich pritomnych telech. Pouhym pohledem na hmotnou prirodu ji Nejvyssi Pan uvadi do cinnosti a vsechno je okamzite stvoreno. Timto se nepochybne ucastni cinnosti v hmotnem svete, ale primo s hmotnym projevem nema nic spolecneho. Nasledujici priklad pochazi z vedskych smrti. Kdyz privonime ke kvetine, dotkne se jeji vune naseho cichoveho organu. Kvetina a cichovy organ vsak k sobe nejsou nijak poutany. Podobny vztah existuje mezi hmotnym svetem a Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Ve skutecnosti s timto svetem nema nic spolecneho, ale presto tvori a vladne svym pohledem. Na zaver tedy muzeme rici, ze bez vedeni Nejvyssi Osobnosti Bozstvi by hmotna priroda nemohla byt cinna. Presto vsak neni Nejvyssi Pan poutan k hmotnym cinnostem.
SLOKA 11
avajananti mam mudha manusim tanum asritam
param bhavam ajananto mama bhuta-mahesvaram
avajananti - vysmivaji se; mam - Mi; mudhah - hlupaci; manusim - v lidske podobe; tanum - telo; asritam - beru; param - transcendentalni; bhavam - povahu; ajanantah - neznaji; mama - Mou; bhuta - nad vsim; maha-isvaram - nejvyssi vlastnik.
Hlupaci se Mi vysmivaji, kdyz sestoupim v lidske podobe, nebot neznaji Mou transcendentalni povahu svrchovaneho Pana nad vsim, co existuje.
VYKLAD: Predchazejici verse teto kapitoly davaji jasne najevo, ze Nejvyssi Osobnost Bozstvi neni obycejna osoba, prestoze vypada jako clovek. Osobnost Bozstvi, ktera ovlada vznikani, udrzovani a zniceni veskereho kosmickeho projevu, nemuze byt obycejny clovek. Presto mnoho blaznu tvrdi, ze Sri Krsna je pouze obycejny mocny clovek. Krsna je vsak ve skutecnosti puvodni Nejvyssi Osobnost, coz je take potvrzeno v Brahma-sanhite (isvarah paramah krsnah); Sri Krsna je Nejvyssi Pan.
Existuje mnoho isvaru, vladcu, a kazdy z nich muze byt mocnejsi nez druhy. V beznem rizeni zalezitosti hmotneho sveta se setkavame s nejakym urednikem ci vedoucim, nad nim stoji tajemnik, nad tajemnikem je ministr a nad nim prezident. Kazdy z nich je vladce, presto je vsak pod kontrolou nekoho jineho. V Brahma-sanhite se rika, ze Sri Krsna je Nejvyssi vladce. Jak v hmotnem, tak v duchovnim svete existuje bezpochyby hodne vladcu, ale Krsna je nejvyssi vladce, isvarah paramah krsnah, a Jeho telo je duchovni, sac-cid-ananda.
Hmotna tela nemohou jednat tak uzasne, jak je popsano v predeslych versich. Krsnovo telo je vecne, blazene a plne poznani. Prestoze neni jednim z nas, posetilci se Mu posmivaji a povazuji Ho za obycejneho cloveka. Slovo manusim v tomto versi znamena, ze jedna jako clovek, jako Ardzunuv pritel nebo politik zapleteny do bitvy u Kuruksetry. Sri Krsna jednal jako obycejny clovek, ale Jeho telo je ve skutecnosti sac-cid-ananda vigraha, vecne a plne absolutniho blazeneho poznani. To je take potvrzeno i v jinych vedskych pismech: sac-cid-ananda-rupaya krsnaya. ,,Uctive se klanim Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Krsnovi, ktery je vecny, plny poznani a blazenosti.`` (Gopala-tapani Upanisad 1.1) Tam ekam govindam: ,,Ty jsi Govinda - prinasis poteseni smyslum a kravam.`` Sac-cid-ananda-vigraham: ,,A Tva podoba je transcendentalni, vecna a plna vedomosti a blazenosti.`` (Gopala-tapani Upanisad 1.35)
Prestoze Krsnovo telo ma mnoho transcendentalnich vlastnosti, existuje mnoho takzvanych ucencu a komentatoru Bhagavadgity, kteri Krsnu povazuji za obycejneho cloveka. Tito ucenci snad ziskali zvlastni nadani diky svym drivejsim dobrym cinnostem, ale toto nepochopeni Krsny se zaklada na nedokonalych vedomostech. Proto se jim rika mudhove. Pouze hlupaci povazuji Krsnu za obycejnou lidskou bytost, protoze nevedi nic o Jeho ruznych energiich a duvernych zabavach. Nevedi, ze Krsnovo telo predstavuje uplne poznani a blazenost, ze je vlastnikem vseho, co existuje, a ze muze kohokoliv obdarovat spasenim. Protoze mudhove nevedi, ze Krsna ma tolik transcendentalnich vlastnosti, posmivaji se Mu.
Nevedi, ze zjeveni Nejvyssiho Pana se deje na urovni Jeho vnitrni energie. Sri Krsna je vladcem hmotne energie. Jak bylo jiz mnohokrat vysvetleno (mama maya duratyaya), Krsna prohlasuje, ze prestoze je hmotna energie velice silna, je pod Jeho moci, a ten, kdo se Mu odevzda, se muze dostat z vlivu hmotne energie. Jestlize se duse odevzdana Krsnovi muze dostat z nadvlady hmoty, jak muze mit Nejvyssi Pan, ktery ridi stvoreni, udrzovani a niceni celeho vesmirneho projevu, hmotne telo jako my? Prijimat Sri Krsnu v takovem pojeti je uplne posetile. Hloupi lide si vsak nedovedou predstavit, jak se Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, muze zjevit jako obycejny clovek, a presto muze ovladat nejen atomy, ale i obrovske vesmiry. O nejvetsim nebo nejmensim nemaji ani poneti, a proto si nedokazi predstavit, ze by nekdo v lidske podobe mohl ovladat nejvetsi a nejmensi soucasne. Prestoze Krsna ovlada nejvetsi a nejmensi, je od tohoto stvoreni oddelen. Pokud jde o yogam aisvaram, Jeho nepochopitelne transcendentalni energie, rika se, ze muze soucasne ovladat veci nekonecne velke i nekonecne male, a ze tim neni vubec ovlivnen. Hloupi lide si nedovedou predstavit, jak Krsna, ktery se zjevi jako lidska bytost, muze ovladat nekonecne i konecne. Cisti oddani to vsak prijimaji, nebot vedi, ze Sri Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, a proto se Mu zcela odevzdavaji a oddane Mu slouzi s mysli na Neho uprenou.
O zjeveni Sri Krsny v lidske podobe existuje mezi impersonalisty a personalisty mnoho rozporu, ale kdyz se podivame do autoritativnich textu pojednavajicich o nauce o Krsnovi, do Bhagavadgity a Srimad Bhagavatamu, zjistime, ze Sri Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Neni to obycejny clovek, ackoliv se tak na Zemi objevil. V prvni kapitole prvniho dilu Srimad Bhagavatamu, kdyz se svati muzove v cele se Saunakou dotazuji na cinnosti Krsny, je receno:
krtavan kila karmani saha ramena kesavah
ati-martyani bhagavan gudhah kapata-manusah
,,Sri Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, si hral spolu s Balaramou jako lidska bytost a takto prestrojen vykonal mnoho nadlidskych cinu.`` (Srimad Bhagavatam 1.1.20) Prichod Krsny v lidske podobe mate posetile. Kdyz byl Krsna osobne pritomen na Zemi, vykonaval tak uzasne ciny, jake by zadny clovek nedokazal napodobit. Kdyz se Krsna narodil, zjevil se pred svym otcem Vasudevou a svou matkou Devaki ve sve ctyrruke podobe, ale na nalehani svych rodicu se premenil v obycejne detatko. V Bhagavatamu (10.3.46) stoji: babhuva prakrtah sisuh. Vypadal jako obycejne dite, jako obycejny clovek. Jeho zjeveni v lidske podobe je jednou z vlastnosti Jeho transcendentalniho tela a to je take potvrzeno v jedenacte kapitole Bhagavadgity. Po shlednuti Krsnovy vesmirne podoby prosi Ardzuna Krsnu, aby mu ukazal svou ctyrrukou podobu (tenaiva rupena catur-bhujena) a potom mu Krsna zjevil svou skutecnou podobu (manusam rupam). Tyto ruzne rysy Nejvyssiho Pana se jiste nepodobaji rysum obycejneho cloveka.
Lide, kteri ponizuji Krsnu, kteri jsou nakazeni majavadskou filozofii, chteji prosadit, ze Krsna je pouze obycejny clovek, a proto cituji nasledujici vers ze Srimad Bhagavatamu (3.29.21): aham sarvesu bhutesu bhutatmavasthitah sada. ,,Nejvyssi je pritomny ve vsech zivych bytostech.`` Meli bychom si spise vsimnout vykladu vaisnavskych acarju, jako je napriklad Dziva Gosvami a Visvanatha Cakravarti Thakura, nez abychom nasledovali tlumoceni neopravnenych lidi, kteri Krsnu ponizuji. Podle Dzivy Gosvamiho pojednava tento vers o uplne expanzi Krsny, ktera se nazyva Paramatma a je umistena jako Nadduse v srdcich pohybujicich se i nehybnych zivych bytosti. Ze tri druhu oddanych je na nejnizsi urovni ten, ktery zameruje svou pozornost na arca-murti, podobu Nejvyssiho Pana v chramu a nediva se s uctou na ostatni zive bytosti. Takove uctivani podoby Pana v chramech je zbytecne. Uctivat Bozstvo v chramu a znevazovat oddane je postoj oddanych na nizke urovni, a proto Visvanatha Cakravarti Thakura upozornuje, ze takova mentalita by mela byt napravena. Oddany by si mel uvedomit, ze Krsna je pritomen v srdcich vsech jako Paramatma, a proto jsou vsechna tela chramem Boha. Tak jako vzdavame uctu chramu Pana, meli bychom ctit vhodnym zpusobem vsechna tela, ve kterych sidli Paramatma a nemeli bychom nikoho opomijet.
Mnozi impersonaliste take zneuctivaji chramove obrady. Rikaji, ze vzhledem k tomu, ze Buh je vsude, bychom se nemeli omezovat na uctivani Boha v chramech. Ale je-li Buh vsude, neni snad take v chramech nebo v Bozstvech? Spor mezi personalisty a impersonalisty bude stale pokracovat, avsak dokonaly Krsnuv oddany vi, ze Krsna je vsudypritomny Nejvyssi Pan, coz je take potvrzeno v Brahma-sanhite. Prestoze Krsna sve sidlo, Goloku Vrndavanu, nikdy neopusti, je pritomen v kazde casti hmotneho a duchovniho vytvoru pomoci svych ruznych energii a vteleni.