Bhagavadgítá IV-1 - Transcendentální poznání

02.05.2014 11:50

KAPITOLA CTVRTA

Transcendentalni poznani

 

SLOKA 1

sri-bhagavan uvaca
imam vivasvate yogam proktavan aham avyayam
vivasvan manave praha manur iksvakave 'bravit

sri-bhagavan uvaca - Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, pravil; imam - tuto; vivasvate - bohu Slunce; yogam - vedu o vztahu k Nejvyssimu; proktavan - vyjevil; aham - Ja; avyayam - nehynouci; vivasvan - Vivasvan (jmeno boha Slunce); manave - otci lidskeho pokoleni, ktery se jmenuje Vaivasvata; praha - povedel; manuh - otci lidskeho pokoleni; iksvakave - krali Iksvakuovi; abravit - rekl.

Vzneseny pravil: Vyjevil jsem tuto nehynouci vedu o joze bohu Slunce Vivasvanovi a Vivasvan ji sdelil Manuovi, otci lidskeho pokoleni, ktery ji potom sdelil Iksvakuovi.

VYKLAD: Zde vidime, ze historie Bhagavadgity pochazi z davne doby, kdy byla Bhagavadgita prednesena kralum vsech planet, pocinaje vladcem Slunce. Hlavnim ukolem vsech kralu je chranit obyvatelstvo, a proto musi tito panovnici porozumet nauce Bhagavadgity, aby mohli lidu vladnout a chranit ho pred zajetim hmotneho chtice. Lidsky zivot je urcen k rozvijeni duchovniho poznani o nasem vecnem vztahu k Nejvyssi Osobnosti Bozstvi a vudcove vsech statu a planet jsou povinni predat toto uceni svym obcanum ve forme vzdelani, kultury a oddanosti. Jinymi slovy, je na hlavach vsech statu, aby sirily vedu o uvedomovani si Krsny, aby lide mohli vyuzit vyhod teto velke nauky a dosahli uspechu vyuzitim prilezitosti, kterou nabizi lidsky zivot.

Vivasvan je buh Slunce, ktere je puvodem vsech planet slunecni soustavy. Brahma rika v Brahma-sanhite (5.52):

yac-caksur esa savita sakala-grahanam
raja samasta-sura-murtir asesa-tejah
yasyajnaya bhramati sambhrta-kala-cakro
govindam adi-purusam tam aham bhajami

,,Uctivam Nejvyssi Osobnost Bozstvi, Govindu (Krsnu), ktery je puvodni osobou a podle Jehoz usporadani prijima Slunce, ktere je kralem vsech planet, nesmirnou silu a zar. Slunce predstavuje Panovo oko a na Jeho pokyn putuje po sve obezne draze. ``

Slunce je kralem vsech planet a buh Slunce (Vivasvan) vladne slunecni planete, ktera ovlada vsechny ostatni planety dodavanim tepla a svetla. Otaci se podle Krsnova pokynu a Pan Krsna puvodne ucinil Vivasvana svym prvnim zakem, aby porozumel vede Bhagavadgity. Bhagavadgita proto neni spekulativni sbirkou pro bezvyznamne svetske ucence, nybrz je autoritativni knihou poznani, sestupujiciho od nepameti.

V Mahabharate (Santi-parva 348.51 - 52) muzeme historii Gity nacrtnout takto:

treta-yugadau ca tato vivasvan manave dadau
manus ca loka-bhrty-artham sutayeksvakave dadau

iksvakuna ca kathito vyapya lokan avasthitah

,,Na zacatku Tretajugy sdelil Vivasvan tuto vedu o vztahu k Nejvyssimu otci lidskeho pokoleni, Manuovi. Manu ji pak predal svemu synu Iksvakuovi, krali Zeme a praotci raghuovske dynastie, ve ktere se zjevil Sri Ramacandra. `` Lidstvo zna Bhagavadgitu jiz od dob Maharadzi Iksvakua.

Nyni zijeme ve veku, ktery se nazyva Kalijuga a ktery trva 432 000 let, z cehoz jiz 5 000 let uplynulo. Pred timto vekem byla Dvaparajuga, trvajici 864 000 let, Tretajuga (1 296 000 let) a Satjajuga (1 728 000 let). Manu tedy prijal poznani Bhagavadgity na pocatku Tretajugy a vylozil ji svemu synovi a ucednikovi Maharadzovi Iksvakuovi, krali Zeme, priblizne pred 2 165 000 lety (1 296 000 a 864 000 a 5 000). Era jednoho Manua trva priblizne 305 300 000 let, z nichz 120 400 000 jiz uplynulo. Jelikoz Sri Krsna sdelil Bhagavadgitu svemu ucednikovi, bohu Slunce Vivasvanovi, uz pred narozenim Manua, muzeme zhruba odhadnout, ze Bhagavadgita byla vyslovena uz pred nejmene 120 400 000 lety a v lidske spolecnosti je znama dva miliony let. Krsna ji znovu sdelil Ardzunovi asi pred peti tisici lety. Toto je zhruba historie Bhagavadgity podle Gity samotne a podle jejiho mluvciho, Sri Krsny. Vivasvan byl zvolen, aby prijal tuto moudrost, nebot patril ke ksatrijum, kteri byli potomky boha Slunce, takzvani surya-vamsa ksatrijove. Jelikoz Bhagavadgita je stejne autenticka jako Vedy a protoze byla vyslovena Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, nazyva se toto poznani apauruseya (nadlidske). Proto ji musime prijmout, stejne jako Vedy, bez svetskeho tlumoceni. Svetsti polemikove mohou spekulovat nad Gitou jak chteji, ale to uz pak neni puvodni Bhagavadgita. Bhagavadgita se proto musi prijmout takova, jaka je, ve sledu ucednicke posloupnosti - Sri Krsna ji prednesl bohu Slunce, buh Slunce svemu synovi Manuovi a ten ji predlozil Iksvakuovi.

 

SLOKA 2

evam parampara-praptam imam rajarsayo viduh
sa kaleneha mahata yogo nastah parantapa

evam - takto; parampara - ucednickou posloupnosti; praptam - predavala se; imam - tato veda; raja-rsayah - svati kralove; viduh - porozumeli; sah - tomuto poznani; kalena - behem casu; iha - v tomto svete; mahata - velky; yogah - veda o vztahu k Nejvyssimu; nastah - ztracena; parantapa - o Ardzuno, hubiteli nepratel.

Takto byla tato nejvyssi veda predavana posloupnosti duchovnich ucitelu a takto ji prijali svati kralove. Behem casu vsak byla posloupnost prerusena, a proto se zda, ze puvodni veda je ztracena.

VYKLAD: Z tohoto verse jasne vyplyva, ze Bhagavadgita byla urcena zvlaste svatym kralum, jejichz povinnosti bylo uplatnovat jeji zasady ve prospech svych obcanu. Bhagavadgita nebyla nikdy urcena demonskym lidem, kteri k neprospechu vsech nici jeji cenu a kteri ji vselijak tlumoci podle vlastnich napadu. Jakmile se ztratil puvodni smysl diky sobeckym motivum nesvedomitych komentatoru, vznikla znovu potreba zalozit posloupnost duchovnich ucitelu. Pred 5 000 lety Krsna zjistil, ze ucednicka posloupnost je prerusena, a proto prohlasil, ze zamer Bhagavadgity se zda byt ztracen. V soucasne dobe existuje mnoho vydani Bhagavadgity (i v cestine), ale temer zadne z nich neodpovida meritkum autorizovane posloupnosti. Existuje nespocetne mnoho interpretaci od ruznych svetskych ucencu, ale temer nikdo z nich neprijima Krsnu jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi, prestoze s Krsnovymi slovy delaji dobre obchody. Tento zamer je demonsky, nebot demoni neveri v Boha a pouze vyuzivaji majetku Nejvyssiho. Vzhledem k nutnosti vydat v cestine Bhagavadgitu, ktera by souhlasila se zasadami posloupnosti duchovnich ucitelu, se zde pokousime teto potrebe vyhovet. Bhagavadgita - prijimana takova, jaka je - je velkym darem lidstvu; prijima-li se vsak jako sbirka filozofickych spekulaci, je to pouha ztrata casu.

 

SLOKA 3

sa evayam maya te 'dya yogah proktah puratanah
bhakto 'si me sakha ceti rahasyam hy etad uttamam

sah - stejna; eva - zajiste; ayam - tuto; maya - Mnou; te - tobe; adya - dnes; yogah - vedu o joze; proktah - mluvena; puratanah - velmi stara; bhaktah - oddany; asi - jsi; me - Muj; sakha - pritel; ca - take; iti - proto; rahasyam - mysterium; hi - zajiste; etat - toto; uttamam - transcendentalni.

Stejnou pradavnou vedu o vztahu k Nejvyssimu ti nyni vyjevuji Ja, nebot jsi nejen Mym oddanym, ale i pritelem, a muzes proto porozumet transcendentalnimu tajemstvi teto vedy.

VYKLAD: Jsou dva druhy lidi - oddani a demoni. Sri Krsna zvolil Ardzunu za sveho ucednika teto nauky, nebot Ardzuna na zaklade sve oddanosti mohl proniknout tajemstvim poznani, ktere mu chtel Krsna vyjevit, coz je nemozne pro cloveka s demonskou mentalitou. Existuje velky pocet vydani Bhagavadgity, z nichz nektere jsou vykladany oddanymi a jine demony. Komentare oddanych jsou prave, zatimco vyklady demonu jsou bezcenne. Ardzuna prijima Sri Krsnu jako Nejvyssi Osobnost Bozstvi a kazdy komentar k Bhagavadgite, ktery se ridi jeho prikladem, slouzi ve prospech tohoto velkeho uceni. Demoni vsak neprijimaji Sri Krsnu takoveho, jaky je. Misto toho si o Krsnovi cosi vymysleji a svadeji bezne ctenare z cesty Krsnovych pokynu. Meli bychom se mit na pozoru pred takovymi falesnymi cestami. Oddany by mel nasledovat ucednickou posloupnost od Ardzuny a takto ziskat prospech z teto velike vedy Srimad Bhagavadgity.

 

SLOKA 4

arjuna uvaca
aparam bhavato janma param janma vivasvatah
katham etad vijaniyam tvam adau proktavan iti

arjunah uvaca - Ardzuna pravil; aparam - mladsi; bhavatah - Tve; janma - zrozeni; param - starsi; janma - zrozeni; vivasvatah - buh Slunce; katham - jak; etat - toto; vijaniyam - mam pochopit; tvam - Ty; adau - na pocatku; proktavan - vyjevil; iti - tak.

Ardzuna pravil: Vzdyt jsi se narodil mnohem pozdeji nez buh Slunce Vivasvan. Jak mam tedy pochopit, ze jsi mu tuto vedu na pocatku vyjevil Ty?

VYKLAD: Ardzuna je Krsnuv cisty oddany. Jak se tedy mohlo stat, ze neveril Krsnovym slovum? Ve skutecnosti se vsak Ardzuna nepta kvuli sobe, nybrz kvuli tem, kteri neveri v Boha, neboli kvuli demonum, kteri nesouhlasi s myslenkou, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Pouze kvuli nim klade Ardzuna tyto otazky, jako by neznal Krsnovo nejvyssi postaveni. Jak se dozvime v desate kapitole, Ardzuna velmi dobre vedel, ze Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, zdroj vseho a konecny cil duchovniho uskutecneni. Krsna se zjevil na zemi take jako syn Devaki. Obycejny clovek velice tezko chape, jak Krsna zustava stejnou Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, vecnou puvodni osobou. Ardzuna Krsnu pozadal, aby mu objasnil toto tajemstvi. Nejen dnes, nybrz jiz od pradavna je Krsna na celem svete pokladan za nejvyssi autoritu a vsichni demoni Ho popiraji. Ardzuna se tedy ptal Krsny jako uznavane autority, aby primo od Neho mohl slyset, jak Krsna popisuje sam sebe. Chtel se tim vyhnout liceni demonu, kteri se Ho vzdy snazi popsat tak zkreslenym zpusobem, aby tomu demoni a jejich stoupenci byli schopni porozumet. Je nezbytne, aby kazdy jednotlivec ve svem vlastnim zajmu poznal vedu o Krsnovi. Proto kdyz Krsna mluvi sam o sobe, je to prospesne celemu svetu. Demonum se Krsnova vysvetleni sebe samotneho mohou zdat podivna, ponevadz se Mu vzdy snazi porozumet ze sveho vlastniho nahledu, ale oddani s velkou radosti prijimaji Krsnovy vypovedi, ktere se tykaji Jeho osoby. Oddani vzdy uctivaji prave Krsnovy vypovedi, nebot jsou dychtivi dozvedet se o Nem co nejvice. Ateiste, kteri povazuji Krsnu za obycejneho cloveka, mohou timto zpusobem nakonec poznat, ze Krsna neni jeden z obycejnych lidi, nybrz ze je sac-cid-ananda-vigraha, tedy ze ma vecnou podobu plnou blazenosti a poznani, ze je transcendentalni a ze neni ovladan kvalitami hmotne prirody, casem a prostorem. Krsnuv oddany, jako napriklad Ardzuna, je nepochybne mimo vsechno nedorozumeni, pokud se tyka Krsnova transcendentalniho postaveni. Ardzuna polozil tuto otazku, aby poprel ateisticky nazor lidi, kteri Krsnu povazuji za obycejneho, hmotnou prirodou podmineneho cloveka.

 

SLOKA 5

 

sri-bhagavan uvaca
bahuni me vyatitani janmani tava carjuna
tany aham veda sarvani na tvam vettha parantapa

sri-bhagavan uvaca - Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, pravil; bahuni - mnoho; me - Mych; vyatitani - proslo; janmani - zrozeni; tava - tvych; ca - take; arjuna - o Ardzuno; tani - ty; aham - Ja; veda - znam; sarvani - vsechny; na - ne; tvam - ty; vettha - znas; parantapa - o hubiteli nepratel.

Vzneseny pravil: Oba jsme prosli mnohymi zrozenimi, o Ardzuno. Ja si je mohu pamatovat vsechny, ale ty ne, o hubiteli nepratel!

VYKLAD: V Brahma-sanhite (5.33) nachazime informace o mnohych Panovych inkarnacich:

advaitam acyutam anadim ananta-rupam
adyam purana-purusam nava-yauvanam ca
vedesu durlabham adurlabham atma-bhaktau
govindam adi-purusam tam aham bhajami

,,Uctivam Nejvyssi Osobnost Bozstvi, Govindu (Krsnu), ktery je puvodni osobou, absolutni, neomylnou a bez pocatku. Prestoze se zjevuje v nekonecnem mnozstvi podob, zustava stale stejnou, puvodni a nejstarsi osobou, ktera si neustale zachovava krasu vecneho mladi. Takovym vecnym, blazenym a vsevedoucim podobam Pana obvykle rozumi jenom nejvetsi znalci Ved, avsak pro ciste oddane jsou vzdy snadno pochopitelne. ``

V Brahma-sanhite (5.39) se take rika:

ramadi-murtisu kala-niyamena tisthan
nanavataram akarod bhuvanesu kintu
krsnah svayam samabhavat paramah puman yo
govindam adi-purusam tam aham bhajami

,,Uctivam Nejvyssi Osobnost Bozstvi, Govindu (Krsnu), ktery se stale zjevuje v ruznych inkarnacich jako Rama, Nrsinha a mnoho jinych. Je vsak puvodni Bozskou Osobnosti, znamou jako Krsna, inkarnujici take osobne. ``

Ve Vedach se tez uvadi, ze ackoliv se Buh projevuje v nespocetnych podobach, je jediny a nesrovnatelny. Je jako kamen vaidurya, ktery i pri promenach barev zustava stejny. Vsem temto mnohonasobnym podobam mohou porozumet cisti oddani, avsak nikoliv pouhym studovanim Ved (vedesu durlabham adurlabham atma-bhaktau). Oddani jako Ardzuna jsou vecnymi spolecniky Krsny, a kdykoliv Sri Krsna sestoupi do tohoto vesmiru, sestupuji i oni a prijimaji ruzne role, aby Mu takto slouzili podle svych moznosti a schopnosti. Ardzuna je jednim z techto oddanych a z tohoto verse muzeme vyrozumet, ze pred nekolika miliony lety, kdyz Krsna sdeloval Bhagavadgitu bohu Slunce Vivasvanovi, byl Ardzuna take pritomen, i kdyz hral jinou ulohu. Rozdil mezi Krsnou a Ardzunou je vsak v tom, ze Krsna si tuto udalost pamatoval, kdezto Ardzuna ne. Takovy je rozdil mezi Nejvyssim Panem a nepatrnou zivou bytosti. Prestoze je zde Ardzuna oslovovan jako mocny hrdina, ktery dokazal porazit nepratele, nebyl schopen pamatovat si, co se prihodilo behem jeho ruznych minulych zivotu. Proto se ziva bytost nemuze nikdy vyrovnat Nejvyssimu Panu, i kdyby byla po hmotne strance velice mocna. Nemohou se Mu rovnat ani Jeho stali spolecnici, kteri jsou jiste vysvobozene duse. Pan je popsan v Brahma-sanhite jako acyuta (ten, kdo nikdy nepoklesne), coz znamena, ze On nezapomene svou totoznost, i kdyz vstoupi do styku s hmotou. Proto se v zadnem ohledu neda Pan s zivou bytosti porovnavat, i kdyz je ziva bytost na stejne duchovni urovni jako Ardzuna. Prestoze je Ardzuna Krsnovym oddanym, zapomina nekdy na Krsnovu pravou povahu. Oddany vsak muze milosti Pana znovu nabyt vedomi o Jeho neomylnosti, zatimco ateista nikdy nemuze pochopit transcendentalni povahu Krsny. Demonske mozky tedy nemohou proniknout smyslem Bhagavadgity. Krsna si pamatoval ciny, ktere vykonal pred miliony let, ale Ardzuna si je nepamatoval, i kdyz je ve skutecnosti vecny, tak jako Krsna. Zde si muzeme take vsimnout, ze ziva bytost vsechno zapomina, protoze meni telo, ale Krsna si naproti tomu pamatuje vsechno, ponevadz Jeho telo je sac-cid-ananda a nikdy se nemeni. Je advaita, coz znamena, ze mezi Nim samotnym a Jeho telem neni rozdil. Podminena duse se vsak lisi od sveho hmotneho tela. Jelikoz Panovo telo a On je totez, Jeho postaveni se vzdy lisi od postaveni zive bytosti, trebaze sestoupi do hmotneho vesmiru. Demoni vsak nejsou schopni porozumet Panove transcendentalni povaze, kterou sam vysvetluje v nasledujicim versi.

 

SLOKA 6

ajo 'pi sann avyayatma bhutanam isvaro 'pi san
prakrtim svam adhisthaya sambhavamy atma-mayaya

ajah - nezrozeny; api - ackoliv; san - jsouci takto; avyaya - bez rozpadu; atma - telo; bhutanam - zrozenych; isvarah - Nejvyssim Panem; api - ackoliv; san - jsem; prakrtim - transcendentalni; svam - Mnou; adhisthaya - takto umisten; sambhavami - zjevuji se; atma-mayaya - Mou vnitrni energii.

Ackoliv jsem nezrozeny a Me transcendentalni telo nikdy nezanika, a prestoze jsem Panem vseho tvorstva, zjevuji se v kazdem tisicileti ve sve puvodni transcendentalni podobe.

VYKLAD: V minulem versi mluvil Krsna o zvlastnosti sveho zrozeni - ackoliv se muze zjevit jako obycejny tvor, plne si pamatuje vsechna sva drivejsi ,,zrozeni``, zatimco obycejny clovek si nepamatuje ani to, co delal pred nekolika hodinami. Zeptame-li se nekoho, co delal vcera v presne stejnou dobu, bude pro neho velice tezke okamzite odpovedet. Musel by jiste namahat svou pamet, aby si vzpomnel, co delal v temze okamziku predesleho dne. A presto se nekteri lide odvazuji tvrdit, ze jsou Buh neboli Krsna. Nemeli bychom se vsak nechat mast takovymi nesmyslnymi tvrzenimi.

Sri Krsna take znovu vysvetluje svoji podobu (prakrti). Prakrti znamena priroda, jakoz i vlastni skutecna podoba, jez se take oznacuje slovem svarupa. Pan rika, ze prichazi na tento svet ve svem vlastnim tele; nemeni sve telo jako obycejne bytosti, ktere prechazeji z jednoho tela do druheho. Vsechny hmotne podminene duse maji v tomto zivote urcite telo, ale v pristim zivote dostanou jine. Krsna, Nejvyssi Pan, neni podrizen tomuto zakonu, kdyz sestoupi do tohoto hmotneho sveta ve sve puvodni vecne podobe se dvema rukama, ve kterych drzi fletnu. Jeho vecne telo neni znecisteno stykem s hmotnym svetem. Ackoliv se zjevuje ve sve transcendentalni podobe a je Panem vesmiru, zda se, ze se narodil jako kterykoliv jiny smrtelnik. Prestoze Jeho telo nezanika, zda se, ze dospiva z detstvi do chlapectvi a z chlapectvi do jinosstvi. Nikdy neprekroci jinossky vek. To je Jeho zvlastni vlastnost. V dobe bitvy na Kuruovskem poli mel uz hodne vnuku a byl podle nasich meritek pomerne stary. Presto vsak vypadal jako mlady muz kolem dvaceti, dvaceti peti let. Nikdy neuvidime obrazek Krsny jako starce, ponevadz nikdy nezestarne jako my, prestoze je nejstarsi osobou v celem stvoreni. Jeho telo nebo inteligence nezanikaji a ani se nemeni. Prestoze se Sri Krsna nachazi v hmotnem svete, ma stejnou nezrozenou a vecnou podobu, plnou blazenosti a poznani. Zjevuje se a ztraci se nasim zrakum, tak jako se slunce, ktere vychazi, objevuje pred nasima ocima, aby se poznenahlu ztratilo z naseho dohledu. Zda se nam, ze slunce ,,zapadlo``, ponevadz je mimo nase zorne pole, a ze vyslo, ponevadz se objevilo pred nasimi zraky, ale slunce ve skutecnosti neopousti sve misto na obloze. Nase zdani je zpusobeno nedokonalosti nasich omezenych smyslu. Ponevadz se Krsnovo zjevovani a mizeni tolik lisi od zjevovani a mizeni obycejne zive bytosti, je zrejme, ze Sri Krsna je svou vnitrni energii vecny, plny poznani a blazenosti a ze Ho hmotna priroda nikdy neovlivni. Vedy take potvrzuji, ze Nejvyssi Osobnost Bozstvi je nezrozena, trebaze se stale jakoby rodi v mnoha podobach. Vedska doplnkova literatura rovnez potvrzuje, ze Panovo telo se nikdy nemeni, trebaze se zda, jakoby se Pan rodil. Srimad Bhagavatam popisuje, jak se Krsna zjevil pred svou matkou jako Narajana se ctyrma rukama a sesti vznesenymi vlastnostmi. Jeho zjeveni v puvodni vecne podobe je Jeho bezpricinnou milosti, kterou daruje zivym bytostem, aby se mohly soustredit na Nejvyssiho Pana takoveho, jaky je, a nikoliv na mentalni vymysly ci imaginace, ktere impersonaliste mylne povazuji za Jeho podoby. Podle sanskrtskeho slovniku Visva-kosa se bezpricinna milost Boha oznacuje slovy maya nebo atma-maya. Pan si je vedom vsech svych drivejsich zjeveni a odchodu, ale obycejna ziva bytost zapomene vse o svem drivejsim tele, jakmile ziska nove telo. Krsna zustava vzdy Panem vseho tvorstva, ponevadz zde na Zemi kona podivuhodne a nadprirozene ciny. Proto zustava vzdy stejnou Absolutni Pravdou a neni nikdy zadny rozdil mezi Jeho vlastnostmi a Jeho telem, nebo Jeho podobou a Jim samotnym. Muzeme se ptat, proc se Pan zjevuje v tomto hmotnem svete a pak ho opousti. Toto Sri Krsna vysvetli v nasledujicim versi.

 

SLOKA 7

yada yada hi dharmasya glanir bhavati bharata
abhyutthanam adharmasya tadatmanam srjamy aham

yada yada - kdykoliv a kdekoliv; hi - zajiste; dharmasya - nabozenstvi; glanih - upadek; bhavati - projevuje se; bharata - o potomku Bharaty; abhyutthanam - prevazuje; adharmasya - bezboznost; tada - v te dobe; atmanam - osobne; srjami - projevim; aham - Ja.

Kdykoliv a kdekoliv nastava upadek nabozenstvi a narusta bezboznost, o Bharatovce, v te dobe osobne sestoupim.

VYKLAD: Slovo srjami je zde vyznamne. Srjami se nemuze pouzit ve smyslu stvoreni, ponevadz podle predesleho verse neni Krsnova podoba nebo telo stvoreno, nebot vsechny Jeho podoby jsou vecne. Slovo srjami proto znamena, ze Buh se zjevuje ve sve prave podobe. I kdyz sestupuje ve stanovenem obdobi, v jednom Brahmove dni, za vlady sedmeho Manua, ve dvacate osme mahajuze, na konci Dvaparajugy, presto timto pravidlem neni vazan, ponevadz ma naprostou svobodu jednat, jak sam chce. Prichazi z vlastni vule, kdykoliv bezboznost prevazuje a skutecne nabozenstvi upada. Nabozenske zasady jsou zapsany ve Vedach a odchyli-li se clovek od techto pokynu, stane se bezboznym. Ve Srimad Bhagavatamu se uvadi, ze tyto zasady jsou stanoveny Bohem. Pouze Buh muze ustanovit nabozenske zasady. Je to On, kdo puvodne sdelil Vedy do srdce Brahmy, prvni stvorene bytosti. Proto jsou zasady dharmy, neboli zasady praveho nabozenstvi, primymi pokyny Nejvyssi Osobnosti Bozstvi (dharmam tu saksad bhagavat-pranitam). Tyto zasady jsou jasne vyjadreny v cele Bhagavadgite. Ucelem Ved je ustanovit tyto zasady podle pokynu Nejvyssiho Pana a Krsna primo vysvetluje na konci Bhagavadgity, ze nejvyssi zasadou nabozenstvi neni nic jineho, nez se Mu odevzdat. Vedske zasady vedou k naprostemu odevzdani se Nejvyssimu Panu, a kdykoliv lide s demonskou povahou porusuji tyto zakony, Sri Krsna osobne sestupuje. Ze Srimad Bhagavatamu se napriklad dozvime, ze Buddha je inkarnaci Krsny a prisel v dobe, kdy prevladal materialismus a kdy ateiste predstirali, ze se ridi podle Ved, aby tak ospravedlnovali sve zvrhle ciny. Ve jmenu obeti zabijeli nevinna zvirata, aniz by brali ohled na velmi prisna omezeni tykajici se zvirecich obeti, ktera Vedy narizuji. Buddha se zjevil, aby zastavil toto zbytecne zabijeni a aby ustanovil vedskou zasadu nepouzivat nasili. Kazdy avatara neboli inkarnace Boha ma proto zvlastni poslani, ktere je popsano ve svatych pismech. Nikdo by nikoho nemel povazovat za avatara, jestlize na neho nebylo poukazano v pismech.

Nekteri lide tvrdi, ze Pan se zjevuje pouze v Indii, avsak to neni v zadnem pripade podminkou. Muze sestoupit kdekoliv a kdykoliv podle sveho prani. V kazdem svem vteleni sdeluje lidem jen tolik duchovniho poznani, kolik mohou pochopit podle mista a okolnosti, ve kterych se nachazeji. Poslani vsech avataru vsak zustava stejne - vest lidi k uvedomovani si Boha a primet je k tomu, aby se ridili nabozenskymi zasadami. Buh nekdy sestoupi osobne a nekdy posila sveho predstavitele, jako napriklad syna, sluzebnika, nebo prijde sam ve skryte podobe.

Zasady Bhagavadgity byly vysvetleny Ardzunovi, ponevadz byl duchovne pokrocilejsi nez vetsina jeho soucasniku, a jsou zaroven urceny vsem lidem s rozvinutym duchovnim vedomim. Dve a dve jsou ctyri je matematicka zasada, ktera plati jak pro zacatecniky v matematice, tak i pro studujici vyssi matematiky. Presto se vyklad matematiky lisi stupnem obtiznosti podle vyspelosti posluchacu. Stejne tak jsou zasady, kterym ruzni avatarove uci, vzdy stejne, ale podle okolnosti jsou nekdy podavany v ponekud zjednodusene nebo slozitejsi forme. Jak uvidime pozdeji, nejsou vyssi duchovni zasady pristupne, dokud clovek nedodrzuje zasady varnasrama-dharmy. Poslanim avataru je znovu probudit ve vsech lidech lasku ke Krsnovi, jez je sice stale pritomna, ale ne vzdy ocividna.

 

SLOKA 8

paritranaya sadhunam vinasaya ca duskrtam
dharma-samsthapanarthaya sambhavami yuge yuge

paritranaya - pro osvobozeni; sadhunam - oddanych; vinasaya - k vyhlazeni; ca - take; duskrtam - nicemnych; dharma - nabozenske zasady; samsthapana-arthaya - znovu upevnit; sambhavami - prichazim; yuge - vek; yuge - po veku.

Abych osvobodil zbozne a vyhladil nicemne a abych znovu upevnil nabozenske zasady, objevuji se vek po veku.

VYKLAD: Bhagavadgita definuje sadhua, svetce, jako cloveka vedomeho si Krsny. Nekdo muze vypadat jako neznaboh, ale ma-li vsechny vlastnosti cloveka vedomeho si Krsny, meli bychom pochopit, ze je sadhu. Duskrta je naproti tomu ten, kdo o uvedomovani si Krsny neprojevuje zajem. Takovi nicemove, tedy duskrtove, se popisuji jako nejhloupejsi a nejnizsi bytosti lidskeho pokoleni, i kdyby nabyli nejvyssiho svetskeho vzdelani. Na druhe strane ten, kdo dokonale slouzi s laskou a oddanosti Krsnovi, je sadhu, i kdyz treba neni vzdelany nebo kulturne vyspely.

Pokud se tyka ateistu, neni zapotrebi, aby se Nejvyssi Pan dostavil osobne k jejich zniceni, tak jako to udelal s demony Ravanou a Kansou. Ma mnoho zcela dokonalych prostredku, ktere jsou vhodne ke zniceni demonu. Pan vsak prichazi hlavne kvuli tomu, aby uklidnil sve ciste oddane, kteri jsou vzdy obtezovani demony. Demoni dokazi obtezovat oddane, i kdyby nalezeli do jejich vlastni rodiny. Prestoze byl Prahlada Maharadza synem Hiranjakasipua, byl svym otcem velice pronasledovan. Stejne tak byli Krsnovi rodice, Vasudeva a Devaki, pronasledovani Devacinym bratrem, Kansou, protoze se jim mel narodit Krsna. Sri Krsna prisel spise proto, aby osvobodil Devaki, nez aby zabil Kansu, ale oba ciny byly vykonany najednou. Proto se v tomto versi rika, ze Pan sestupuje v ruznych podobach, zvanych avatarove, aby osvobodil oddane a znicil demonske nicemy.

V Caitanja-caritamrte (Madhja 20.263-264) od Krsnadasy Kaviradzi je podana strucna definice slova avatara v nasledujicich versich:

srsti-hetu yei murti prapance avatare
sei isvara-murti 'avatara' nama dhare

mayatita paravyome sabara avasthana
visve avatari' dhare 'avatara' nama

,,Buh sestupuje do tohoto hmotneho sveta v ruznych podobach, ktere se nazyvaji avatarove neboli inkarnace. Tyto inkarnace Boha ve skutecnosti sidli v duchovnim svete, v Bozim kralovstvi, ale kdyz sestoupi do hmotneho sveta, aby tvorily, nazyvaji se avatarove. ``

Existuje mnoho ruznych avataru, jako napriklad purusavatarove, gunavatarove, lilavatarove, saktjavesavatarove, manvantaravatarove a jugavatarove, kteri v urcene dobe sestupuji v kterekoliv casti vesmiru. Krsna je vsak puvodni Pan a zdroj vsech avataru. Sri Krsna sestupuje do tohoto hmotneho sveta, aby splnil nesmirnou touhu svych oddanych, kteri maji velky zajem spatrit Ho pri Jeho neobvyklych hrach ve Vrndavane. Proto hlavnim ucelem Krsnova prichodu jako avatara je potesit sve ryzi oddane.

Krsna rika, ze prichazi v kazdem veku. Znamena to, ze prichazi take ve veku Kali. Ve Srimad Bhagavatamu se uvadi, ze Krsna sestoupi v Kalijuze jako Sri Caitanja Mahaprabhu, aby siril uctivani Krsny prostrednictvim sankirtanoveho hnuti, tedy zpivanim svatych jmen Boha, a aby toto hnuti, o kterem predpovedel, ze bude rozsireno po celem svete, od mesta k mestu, od vesnice k vesnici, rozsiril po cele Indii. V Upanisadach, Mahabharate, Srimad Bhagavatamu a jinych vedskych textech neni Sri Caitanja Mahaprabhu popsan primo jako inkarnace Krsny, ale jako skryty avatara. Krsnovi oddani jsou velice pritahovani Caitanjovym sankirtanovym hnutim. Tento avatara bezbozne nezabiji, nybrz je svym bezpricinnym milosrdenstvim vysvobozuje.

 

SLOKA 9

janma karma ca me divyam evam yo vetti tattvatah
tyaktva deham punar janma naiti mam eti so 'rjuna

janma - zrozeni; karma - ciny; ca - take; me - Moje; divyam - transcendentalni; evam - takto; yah - ten, kdo; vetti - zna; tattvatah - ve skutecnosti; tyaktva - opusti; deham - toto telo; punah - znovu; janma - zrozeni; na - nikdy; eti - dosahne; mam - ke Mne; eti - dosahne; sah - on; arjuna - o Ardzuno.

Kdo zna transcendentalni povahu Meho zjeveni a Mych cinu, kdyz opousti sve telo, nezrodi se znovu v tomto hmotnem svete, nybrz dosahne Meho vecneho sidla, o Ardzuno.

VYKLAD: Jak Buh sestupuje ze sveho transcendentalniho sidla, bylo jiz vysvetleno v sestem versi. Ten, kdo je schopen pochopit pravdu o Jeho zjeveni, je jiz vysvobozen z hmotneho otroctvi a navrati se do Boziho kralovstvi hned po opusteni hmotneho tela. Osvobodit se z hmotneho otroctvi neni snadne. Impersonaliste a jogini dosahnou vysvobozeni pouze po mnoha nesnazich a mnoha zivotech. A i pak je vysvobozeni, ktereho dosahnou (splynuti s neosobni brahmadzjoti), pouze castecne, ponevadz jim hrozi nebezpeci, ze se budou muset znovu vratit do hmotneho sveta. Oddany vsak dosahne Panova sidla po opusteni sveho tela proste tim, ze pochopi transcendentalni povahu Panova tela a cinu a nevystavuje se tak nebezpeci, ze by se musel navratit do tohoto hmotneho sveta.

V Brahma-sanhite (5.33) se pise, ze Pan se projevuje v mnoha podobach (advaitam acyutam anadim ananta-rupam). I kdyz ma mnoho transcendentalnich podob, zustava stale stejnou Nejvyssi Osobnosti Bozstvi. Clovek musi byt presvedcen o teto skutecnosti, trebaze svetsti ucenci a empiricti filozofove to nikdy nepochopi. Ve Vedach, v Purusa-bodhini Upanisade, se uvadi:

eko devo nitya-lilanurakto bhakta-vyapi hrdy antar-atma

,,Jedina Nejvyssi Osobnost Bozstvi je ve svych nescislnych transcendentalnich podobach vecne zaneprazdnena laskyplnou vymenou vztahu se svymi cistymi oddanymi. `` Sri Krsna osobne potvrzuje toto vedske tvrzeni v tomto versi Bhagavadgity. Ten, kdo prijme tuto pravdu, dolozenou Vedami a autoritou Nejvyssiho Pana, a kdo nemari cas filozofickymi spekulacemi, dosahne nejvyssiho dokonaleho stupne vysvobozeni. Clovek muze nepochybne dosahnout vysvobozeni i pouhym prijetim teto pravdy s virou. Vedske tvrzeni tat tvam asi zde nachazi sve pravdive uplatneni. Kazdy, kdo povazuje Krsnu za Nejvyssiho nebo Ho oslovi: ,,Ty jsi Nejvyssi Brahma, Bozska Osobnost``, je zajiste ihned osvobozen, a tak je mu zarucen vstup do Krsnovy transcendentalni spolecnosti. Jinymi slovy, takovy verny oddany dosahne dokonalosti, coz je potvrzeno ve Svetasvatara Upanisade (3.8):

tam eva viditvati mrtyum eti nanyah pantha vidyate 'yanaya

,,Clovek muze dosahnout dokonaleho stavu vysvobozeni ze zrozeni a smrti pouze tim, ze zna Pana, Nejvyssi Osobnost Bozstvi. Neexistuje jiny zpusob, jak dosahnout teto dokonalosti. `` Znamena to, ze ten, kdo nepochopil, ze Sri Krsna je Nejvyssi Osobnost Bozstvi, je jiste v nevedomosti. Proto nemuze nikdo dosahnout spaseni, kdyz, jak se rika, olizuje vnejsi stenu nadoby s medem, to jest tlumoci Bhagavadgitu z hlediska svetskych znalosti. Takovi empiricti filozofove hraji mozna dulezitou roli v hmotnem svete, ale nemusi byt hodni vysvobozeni. Takovi nafoukani svetsti ucenci budou muset pockat na bezpricinnou milost oddaneho. Proto bychom si meli plne uvedomovat Krsnu s virou a poznanim, a tak dosahnout dokonalosti.

 

SLOKA 10

vita-raga-bhaya-krodha man-maya mam upasritah
bahavo jnana-tapasa puta mad-bhavam agatah

vita - osvobozen od; raga - pout; bhaya - strachu; krodhah - hnevu; mat-maya - Mnou naplnen; mam - u Mne; upasritah - zcela umisteni; bahavah - mnoho; jnana - poznanim; tapasa - pokanim; putah - ocistili se; mat-bhavam - transcendentalni lasky ke Mne; agatah - dosahli.

Mnozi a mnozi se v minulosti - osvobozeni od ulpivani, strachu a hnevu, zcela Mnou naplneni a uchylujici se pod Moji ochranu - ocistili poznanim o Mne, a tak vsichni dosahli transcendentalni lasky ke Mne.

VYKLAD: Jak bylo vyse popsano, pro toho, kdo je hmotne prilis ovlivnovan, je velmi tezke porozumet osobni povaze Nejvyssi Absolutni Pravdy. Lide, kteri jsou poutani k telesnemu pojeti zivota, byvaji obycejne tak pohlceni materialismem, ze ani nemohou pochopit, jak muze existovat Nejvyssi Osoba. Nedokazi si ani ve snu predstavit, ze existuje transcendentalni telo, ktere je nepomijive, plne poznani a vecne blazene. Z hmotneho hlediska je telo pomijive, plne nevedomosti a utrpeni. Proto maji lide tuto predstavu obvykle na mysli, kdyz slysi o osobni podobe Boha. Pro takove materialisticky zalozene lidi je giganticky vesmirny projev nejvyssi. Nasledkem toho se domnivaji, ze Nejvyssi je neosobni. Jelikoz jsou hmotne prilis zapleteni, boji se pomysleni, ze si zachovaji osobitost i po vysvobozeni se z hmotne existence. Kdyz jsou pouceni, ze duchovni zivot je take individualni a osobni, boji se, ze se stanou znovu osobami, a proto davaji prirozene prednost nejakemu vstupu do neosobni prazdnoty. Tito lide obycejne srovnavaji zive bytosti s morskymi bublinami, ktere splyvaji s morem v jedno. Toto je nejvyssi dokonalost duchovni existence, ktere je mozno dosahnout bez individualni osobnosti. Je to jisty druh uzkosti, kdy clovek postrada dokonale znalosti o duchovnim byti. Mnozi lide vubec nedovedou pochopit duchovni existenci. Jelikoz jsou zmateni ruznymi teoriemi a rozpory mezi ruznymi filozofickymi spekulacemi, byvaji zklamani a rozhnevani a ve sve posetilosti dochazeji k zaverum, ze zadna nejvyssi pricina neexistuje a ze vsechno je nakonec prazdnota. Takovi lide se nachazeji v chorobnem stavu zivota.

Nekteri lide jsou prilis poutani hmotou, a proto se o duchovni zivot nezajimaji. Jini zase chteji splynout s nejvyssi duchovni pricinou a dalsi, pote co z beznadeje namirili svuj hnev proti vsem duchovnim spekulacim, neveri nicemu. Tato posledni skupina lidi hleda utociste v ruznych omamnych latkach a jejich smyslove halucinace jsou nekdy povazovany za duchovni vize. Clovek se musi zbavit techto tri druhu pout k hmotnemu svetu: 1. zanedbavani duchovniho zivota, 2. strachu pred osobni duchovni totoznosti a 3. prazdnoty, jez ma svuj puvod ve zklamani ze zivota. Abychom se oprostili od techto tri druhu hmotneho pojeti zivota, musime hledat uplnou ochranu u Pana pod vedenim praveho duchovniho ucitele a ridit se usmernujicimi zasadami oddane sluzby. Posledni stupen duchovniho zivota se nazyva bhava, coz znamena transcendentalni laska k Bohu.V Bhakti-rasamrta-sindhu (1.4.15-16), v knize popisujici vedu o oddane sluzbe, se pise:

adau sraddha tatah sadhu- sango 'tha bhajana-kriya
tato 'nartha-nivrttih syat tato nistha rucis tatah

athasaktis tato bhavas tatah premabhyudancati
sadhakanam ayam premnah pradurbhave bhavet kramah

,,Na zacatku musi mit clovek predbeznou touhu po seberealizaci. To ho privede do stadia, kdy se snazi sdruzovat se s duchovne pokrocilejsimi osobami. Pote je clovek zasvecen pravym duchovnim ucitelem a pod jeho vedenim zacina vykonavat oddanou sluzbu, cimz se zbavuje vsech hmotnych pout, dosahuje stability na ceste k duchovni realizaci a postupne ziskava chut k naslouchani o Absolutni Bozske Osobnosti, Sri Krsnovi. Tato chut pak vede dal az k hluboke oblibe oddane sluzby, ktera dospiva v bhavu, neboli predbezne stadium transcendentalni lasky k Bohu. Prava laska k Bohu se nazyva prema a je nejvyssi dokonalosti zivota. `` V tomto stadiu je clovek neustale pohrouzen do transcendentalni laskyplne sluzby Krsnovi. Tak muze touto postupnou metodou oddane sluzby pod vedenim praveho duchovniho ucitele dosahnout nejvyssiho stadia a oprostit se od vsech hmotnych pout, od strachu pred individualni duchovni osobnosti a od zklamani, ktera vedou k nihilisticke filozofii. Pak konecne muze clovek dosahnout vecneho sidla Nejvyssiho Pana.

 

SLOKA 11

ye yatha mam prapadyante tams tathaiva bhajamy aham
mama vartmanuvartante manusyah partha sarvasah

ye - vsichni, kdo; yatha - jak; mam - Mne; prapadyante - odevzdavaji; tan - jim; tatha - tak; eva - zajiste; bhajami - odplacim; aham - Ja; mama - Mou; vartma - cestou; anuvartante - kraceji; manusyah - vsichni lide; partha - o synu Prthy; sarvasah - v kazdem ohledu.

Kazdeho odmenuji podle toho, jak se Mi odevzdava. O synu Prthy, vsichni, v kazdem ohledu, kraceji Mou cestou.

VYKLAD: Kazdy hleda Krsnu v ruznych podobach Jeho stvoreni. Krsnu, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, muzeme castecne realizovat v Jeho neosobni zari, brahmadzjoti, a jako vseprostupujici Naddusi, ktera sidli ve vsem, i v atomech. Plne je vsak Sri Krsna realizovan pouze svymi cistymi oddanymi. Krsna je tedy predmetem realizace pro vsechny a kazdy je uspokojen podle sveho prani mit Ho. Take v duchovnim svete oplaci Krsna lasku sveho oddaneho v transcendentalnim duchu, podle prani oddaneho. Jeden oddany si napriklad preje mit Krsnu za sveho Nejvyssiho Pana, jiny Ho povazuje za sveho osobniho pritele a dalsi za sveho syna nebo milence. Krsna odmenuje vsechny oddane stejne, podle sily lasky, kterou k Nemu citi. Stejna vymena citu existuje i v hmotnem svete a Pan je se vsemi uctivaci vymenuje podle toho, jak se Mu odevzdaji. Cisti oddani, zde i v duchovnim svete, se s Nim stykaji osobne a maji moznost Mu primo slouzit, a tak pocitovat transcendentalni blazenost v laskyplne sluzbe. Pokud se tyka impersonalistu, kteri chteji spachat duchovni sebevrazdu znicenim sve individualni existence, Krsna jim pomuze tim, ze je pohlti zari vychazejici z Jeho tela. Takovi impersonaliste nemohou prijmout vecnou, blazenou Bozskou Osobnost, a jelikoz znicili svoji individualitu, nemohou zakusit blazenost v transcendentalni osobni sluzbe Bohu. Nekteri z nich, kteri nedospeli ani k neosobni existenci, se vraceji do hmotneho sveta, aby projevili svou drimajici touhu jednat. Neni jim dovoleno vstoupit na duchovni planety, ale je jim opet dana moznost jednat na hmotnych planetach. Pan, coby yajnesvara, Pan veskerych obeti, poskytuje vytouzene vysledky tem, kdo pracuji pro plody sve prace. Take joginum poskytne mysticke sily, po kterych touzi. Jinymi slovy, uspech kazdeho jednotlivce zavisi pouze na Panove milosrdenstvi a ruzne duchovni metody nejsou nicim jinym nez ruznymi stupni uspechu na stejne ceste. Nedosahl-li clovek nejvyssi dokonalosti v uvedomovani si Krsny, zustanou vsechny jeho pokusy nedokonale, coz potvrzuje Srimad Bhagavatam (2.3.10):

akamah sarva-kamo va moksa-kama udara-dhih
tivrena bhakti-yogena yajeta purusam param

,,At uz clovek netouzi po nicem (jako napriklad oddani) nebo touzi-li po plodech sve prace, ci hleda vysvobozeni, mel by se vsemozne snazit uctivat Nejvyssi Osobnost Bozstvi, aby dosahl naproste dokonalosti, ktera vrcholi v uvedomovani si Krsny. ``

 

SLOKA 12

kanksantah karmanam siddhim yajanta iha devatah
ksipram hi manuse loke siddhir bhavati karma-ja

kanksantah - touzici; karmanam - plodnych cinu; siddhim - dokonalost; yajante - uctivaji obetmi; iha - v hmotnem svete; devatah - polobozi; ksipram - velice rychle; hi - jiste; manuse - v lidske spolecnosti; loke - v tomto svete; siddhih - uspech; bhavati - stane se; karma-ja - z plodonosnych cinu.

Lide na tomto svete touzi uspet ve svych plodonosnych cinnostech, a proto uctivaji polobohy, nebot v tomto svete se velice rychle dostavi uspech rodici se z plodonosnych cinu.

VYKLAD: V hmotnem svete panuje velke nedorozumeni ohledne bohu ci polobohu a hloupi lide, kteri se vydavaji za velice ucene, pokladaji tyto polobohy za ruzne podoby Nejvyssiho Pana. Polobozi vsak nejsou ve skutecnosti ruznymi podobami Boha, nybrz jsou Jeho ruznymi castmi. Buh je jeden, ale castici je mnoho. Vedy rikaji: nityo nityanam. Buh je jeden. Isvarah paramah krsnah. Nejvyssi Buh je jeden - Krsna - a polobozi jsou povereni silami ridit tento hmotny svet. Vsichni tito polobozi jsou zive bytosti (nityanam) s ruznymi druhy hmotne sily. Nemohou se rovnat Nejvyssimu Bohu, Krsnovi, Narajanovi nebo Visnuovi. Kdokoliv si mysli, ze polobozi jsou na stejne urovni s Bohem, se nazyva ateista neboli pasandi. Ani mocni polobozi jako Brahma a Siva nemohou byt prirovnani k Nejvyssimu Panu. Ve skutecnosti polobozi jako Brahma a Siva uctivaji Sri Krsnu (siva-virinci-nutam). Je zajimave, ze presto existuje mnoho vudcu, kteri jsou uctivani posetilymi lidmi s pomylenymi ideami antropomorfizmu nebo zoomorfizmu. Slova iha devatah oznacuji mocneho cloveka nebo poloboha v tomto hmotnem svete. Narajana, Visnu nebo Krsna, Nejvyssi Osobnost Bozstvi, vsak nejsou z tohoto sveta. Buh je nadrazeny neboli transcendentalni hmotnemu projevu. I Sripada Sankaracarja, vudce impersonalistu, zduraznoval, ze Narajana neboli Krsna je mimo hmotne stvoreni.

Posetili lide (hrta-jnana) vsak uctivaji polobohy, ponevadz chteji okamzite vysledky. Svych vysledku dosahnou, ale nevedi, ze vysledky ziskane takovym zpusobem jsou docasne a urcene pro hloupe lidi. Inteligentni lide slouzi oddane Krsnovi a nemaji zapotrebi uctivat nepatrne polobohy kvuli nejakemu okamzitemu docasnemu zisku. Polobozi a jejich uctivaci jsou zniceni se zanikem tohoto hmotneho sveta, a jelikoz jsou dary polobohu materialni, jsou zaroven pomijive. Hmotne vesmiry a jejich obyvatele, vcetne polobohu a jejich uctivacu, jsou pouhe bublinky v kosmickem oceanu. Presto lide v tomto svete blazni po docasnych vecech, jako je hmotne bohatstvi ve forme vlastnictvi pudy, zivota v dobre situovane rodine, nemovitosti a komercniho spotrebniho zbozi. Aby ziskali takove docasne veci, uctivaji polobohy nebo mocne muze lidske spolecnosti. Clovek, ktery ziskal ministerske kreslo ve vlade diky tomu, ze uctival politickeho vudce, se domniva, ze se mu dostalo velke prizne. Proto se vsichni plazi pred takzvanymi vudci neboli ,,velkymi zviraty``, aby ziskali docasne vyhody, a jejich snaha nebyva vskutku marna. Takovi posetili lide se nezajimaji o uvedomovani si Krsny, cimz by jednou pro vzdy vyresili vsechny strasti hmotneho byti. Vsichni se honi za smyslovymi pozitky a kvuli male prilezitosti ke smyslovemu pozitku jsou ochotni uctivat zmocnene zive bytosti, kterym se rika polobozi. Tento vers naznacuje, ze lide se zridkakdy zajimaji o laskyplnou oddanou sluzbu Krsnovi. Nejvice se zajimaji o smyslovy pozitek, a proto uctivaji nejakou mocnou bytost.

 

SLOKA 13

catur-varnyam maya srstam guna-karma-vibhagasah
tasya kartaram api mam viddhy akartaram avyayam

catuh-varnyam - ctyri tridy lidske spolecnosti; maya - Mnou; srstam - byly stvoreny; guna - kvalita; karma - prace; vibhagasah - podle rozdeleni; tasya - toho; kartaram - tvurce; api - ackoliv; mam - Ja; viddhi - vez; akartaram - necinny; avyayam - nepomijivy.

Podle tri kvalit hmotne prirody a podle cinnosti jim urcenych jsem stvoril v lidske spolecnosti ctyri tridy. Prestoze jsem tvurce tohoto zrizeni, mel bys vedet, ze jsem necinny a nemenny.

VYKLAD: Sri Krsna je stvoritelem vseho, co existuje. Vsechno se rodi z Neho, vsechno je Jim udrzovano a po zaniku v Nem vse spocine. Je proto stvoritelem ctyr spolecenskych skupin, kde jako prvni stoji inteligentni lide - brahmani - vzhledem k jejich umisteni v kvalite dobra. Po nich nasleduji vladcove, odborne zvani ksatrijove, u nichz prevlada kvalita vasne. Obchodnici a remeslnici se nazyvaji vaisjove a nachazeji se v kvalite vasne i nevedomosti, a pracujici trida neboli sudrove se nachazi v kvalite nevedomosti. Ackoliv Sri Krsna stvoril ctyri lidske tridy, sam k zadne z nich nepatri, nebot neni podminena duse, ze kterych je tvorena lidska spolecnost. Lidska spolecnost se podoba kterekoliv jine zvireci spolecnosti, ale aby Pan povysil cloveka nad zvireci uroven, stvoril vyse jmenovane skupiny, aby lide mohli systematicky rozvijet nabozenske vedomi.

Sklon cloveka vykonavat jiste cinnosti je urcen hmotnymi kvalitami, jichz nabyl. Takove zivotni priznaky, urcene ruznymi kvalitami hmotne prirody, jsou popsany v osmnacte kapitole teto knihy. Clovek vedomy si Krsny vsak stoji nad brahmany. Trebaze se o brahmanech podle kvality predpoklada, ze znaji Brahma, Nejvyssi Absolutni Pravdu, vetsina z nich se obraci pouze k neosobnimu projevu Krsny, k brahma. Avsak ten, kdo se povznese nad takove omezene brahmanske poznani a dosahne poznani o Nejvyssi Osobnosti Bozstvi, Sri Krsnovi, stane se vedomym si Krsny neboli vaisnavou. Realizace Krsny zahrnuje vedomosti o vsech Jeho ruznych neomezenych podobach, jako jsou Rama, Nrsinha, Varaha a tak dale. Tak jako je Krsna transcendentalni k tridnimu rozdeleni lidske spolecnosti, tak je i clovek vedomy si Krsny transcendentalni k socialnimu rozvrstveni lidske spolecnosti, at uz mame na mysli obec, narody nebo rasy.

 

SLOKA 14

na mam karmani limpanti na me karma-phale sprha
iti mam yo 'bhijanati karmabhir na sa badhyate

na - nikdy; mam - Mne; karmani - vsechny druhy cinnosti; limpanti - pusobi; na - ani; me - Moje; karma-phale - plodonosny cin; sprha - touzim; iti - takto; mam - Mne; yah - ten, kdo; abhijanati - zna; karmabhih - nasledky takove cinnosti; na - nikdy; sah - on; badhyate - bude zapleten.

Ciny Me neovlivnuji a ani netouzim po jejich plodech. Ten, kdo chape tuto pravdu o Mne, se take nezaplete do nasledku cinu.

VYKLAD: Tak jako jsou v hmotnem svete zakony, ktere rikaji, ze kral nemuze chybne jednat, a nebo ze se na neho zakony statu nevztahuji, tak i Krsna, prestoze stvoril tento hmotny svet, neni pod vlivem hmotnych cinnosti. Tvori a nad stvorenim zustava povznesen, zatimco zive bytosti jsou zapleteny v nasledcich hmotnych cinu, ponevadz maji sklon k ovladani materialnich zdroju. Majitel podniku neni zodpovedny za spravne ci spatne chovani delniku; delnici zodpovidaji sami za sebe. Zive bytosti se zabyvaji ruznymi cinnostmi pro uspokojeni smyslu a tato jejich jednani nejsou ustanovena Panem. Lide se zabyvaji svetskou praci, aby zvysili smyslovy pozitek, a usiluji o nebeske stesti po smrti, ale Buh, jakozto uplny sam v sobe, netouzi po takzvanem nebeskem stesti. Polobozi jsou pouze Jeho sluzebniky a On zajiste netouzi po pozitcich, ktere lakaji Jeho sluzebniky. Pan je povznesen nad hmotne ciny a jejich nasledky. Dest napriklad neni zodpovedny za ruzne druhy vegetace na Zemi, i kdyz bez deste by nic nemohlo rust. Vedska pisma, smrti, dokladaji tuto skutecnost takto:

nimitta-matram evasau srjyanam sarga-karmani
pradhana-karani-bhuta yato vai srjya-saktayah

,,Pan je nejvyssi pricinou vseho, co se nachazi v hmotnem vesmiru. Bezprostredni pricinou je hmotna priroda, prostrednictvim ktere se kosmicky vytvor stava viditelnym. `` Vsechny stvorene bytosti, jako polobozi, lide a zvirata, jsou podrizeny nasledkum svych drivejsich dobrych a spatnych cinu. Pan jim jen dava vhodne podminky k cinnostem podle kvalit hmotne prirody, ale nenese nikdy zodpovednost za jejich drivejsi nebo soucasne ciny. Tato Panova nestrannost ke vsem tvorum je potvrzena ve Vedanta-sutre (2.1.34): vaisamya-nairghrnye na sapeksatvat. Ziva bytost je sama odpovedna za sve vlastni ciny. Pan ji pouze dava moznost jednat prostrednictvim sve vnejsi energie, hmotne prirody. Ten, kdo zna vsechna tajemstvi tohoto zakona karmy, neboli zakona o odplate cinu, neni nasledky svych cinu ovlivnen. Jinymi slovy, ten, kdo zna Krsnovu transcendentalni povahu a s laskou a oddanosti Mu slouzi, je pokrocily v duchovnim zivote a neni nikdy podrizen zakonu karmy. Ten, kdo Krsnovu transcendentalni povahu nezna a mysli si, ze Sri Krsna svym jednanim usiluje o vysledky, tak jako obycejna ziva bytost, jiste se zaplete do nasledku svych hmotnych cinu. Avsak ten, kdo zna Absolutni Pravdu, je osvobozenou dusi, trvale si vedomou Krsny.